Overslaan en naar de inhoud gaan

UWV stopt met applicaties achter UWV-portaal voor gemeenten

27 september 2023

UWV faseert de komende jaren de applicaties achter het UWV-portaal voor gemeenten uit. Dat betekent dat gemeenten vanaf 1 januari 2026 niet meer kunnen werken met systemen in deze beveiligde digitale omgeving, zoals Sonar (werkzoekendendienstverlening) en WBS (werkgeversdienstverlening). Zij moeten vanaf die datum een nieuwe IT-oplossing hebben die deze functionaliteiten vervangt. In dit artikel lees je de laatste stand van zaken.

De reden dat UWV het portaal gaat uitfaseren is dat de applicaties tegen het einde van hun levenscyclus aanlopen. De applicaties zijn onvoldoende flexibel en kennen problemen op het gebied van privacy- en informatiebeveiliging. Ook willen UWV, het ministerie van SZW en de VNG op een andere manier gegevens in de keten uitwisselen. In plaats van het delen van applicaties willen ze gaan samenwerken door gegevens met elkaar te delen. Dit is onderdeel van het Common Ground-principe: de gegevens zijn losgekoppeld van applicaties en worden op gestandaardiseerde wijze uitgewisseld. Dit is flexibeler en stelt organisaties beter in staat om bij hun kerntaak te blijven. Bovendien biedt het gemeenten meer beleidsvrijheid. Zij kunnen immers zelf de applicaties kiezen die passen bij hun beleid. 

Impact van de uitfasering

Op dit moment maken 195 gemeenten, in meer of mindere mate, via het UWV-portaal gebruik van onder andere Sonar en WBS. Wat betekent dit nu voor gemeenten? De impact van de uitfasering van het UVW-portaal verschilt per regio of gemeente. Belangrijk is daarom dat gemeenten, in samenwerking met UWV het WerkgeversServicepunt (WSP) en partners binnen de arbeidsmarktregio, de wensen op een rijtje zetten over hoe zij hun gezamenlijke dienstverlening willen inrichten. Gegeven de verandering dat er geen applicaties meer gedeeld worden, maar dat er gegevens met elkaar uitgewisseld worden. 

UWV en VNG hebben in 2021, in een brief, al uitgesproken dat ze gemeenten hierbij actief zullen adviseren en ondersteunen. Op verzoek van het ministerie van SZW onderzoekt VNG momenteel, samen met de adviseurs van Team Samenwerkingen (TS) van UWV, wat gemeenten aan functionaliteiten en gegevens gaan missen als het UWV-portaal per 1 januari 2026 wordt afgesloten. VNG zoekt hierbij actief gemeenten op en is met hen in gesprek. 

Eind 2023 levert VNG een rapportage en advies op met mogelijke oplossingsrichtingen, die ze aanbiedt aan het ministerie van SZW. SZW, UWV en VNG bepalen op basis van het rapport de vervolgstappen op korte en lange termijn. Iedere gemeente maakt hierin een eigen keuze voor hun eigen organisatie.

Kennissessie ‘Goede voorbereiding is het halve werk’

Om gemeenten te blijven informeren organiseren VNG en UWV gezamenlijk één keer in de twee maanden een kennissessie ‘Goede voorbereiding is het halve werk’. Deze kennissessies hebben als doel om gemeenten te informeren over de ontwikkelingen van het uitfaseren van het UWV-portaal voor gemeenten. Ook kunnen gemeenten deze sessie gebruiken om vragen te stellen. Houd de agenda op samenvoordeklant.nl in de gaten voor de nieuwe data van deze sessies. Niet alleen worden kennissessies georganiseerd maar er verschijnen ook regelmatig nieuwsberichten met daarin de laatste stand van zaken.

Andere ontwikkelingen binnen het werkdomein

Naast het uitfaseren van het UWV-portaal lopen er binnen het werkdomein nog een aantal ontwikkelingen die voor gemeenten ook van belang kunnen zijn op het uitwisselen van gegevens in de keten. Zo zijn ICTU (ICT uitvoeringsorganisatie) en het ministerie van SZW met betrekking tot de Regionale Mobiliteitsteams bezig met een methodiek voor gegevensuitwisseling tussen de deelnemende partners. Het ministerie wil deze verbeteringen mee laten lopen in het traject, dat moet leiden tot de modernisering van de arbeidsmarktinfrastructuur. 

Ook De Staat van de Uitvoering van 2022 doet een appèl op het makkelijker maken van het delen van data tussen de verschillende domeinen, zoals het economisch-, sociaal of leefdomein.

Verbeteren Uitwisseling Matchingsgegevens

VUM (Verbeteren Uitwisseling Matchingsgegevens) is ontwikkeld om de vraag van werkzoekenden en het aanbod van werkgevers zo goed mogelijk te kunnen matchen. VUM bestaat uit standaarden, een uitwisselingsmechanisme en een set van afspraken op basis waarvan gegevens kunnen worden uitgewisseld tussen organisaties, tussen regio’s en tussen publieke en private partijen. VUM zorgt ervoor dat meer profielen van werkzoekenden en meer vacatures zichtbaar worden voor de professional; de professional kan door VUM ook vacatures aanbieden waarvan de werkgever in een andere regio gevestigd is. 

Uitgangspunt van VUM is dat een organisatie het eigen systeem of systemen voor profilering, CRM en matching kan blijven gebruiken. De leveranciers van de matchingsoftware zorgen voor de technische aanpassing waardoor de gegevensuitwisseling mogelijk is. De professional kan dus in het eigen systeem niet alleen de gegevens van kandidaten en vacatures uit de eigen database inzien, maar ook die van andere organisaties. 
Kijk voor meer informatie over VUM op matchingsgegevens.nl