Uitval voorkomen
Volgens Wegink waren er in de thuiswerkperioden zonder de trajectbegeleiders zeker meer mensen uitgevallen. “Die doen dan faalervaringen op en verdwijnen soms van de radar. Maar als je dichtbij staat kan je anticiperen en ondersteunen: klankborden, adviseren, soms korte interventies. En bij cliënten die meer nodig hebben of een ander traject in moeten, bekijken we hoe we dat gaan doen. Is er een arbeidsdeskundige nodig? Wat moeten we met UWV afspreken?”
Vanwege het succes van BAAN besloot Amersfoort twee extra trajectbegeleiders aan te nemen om de caseload te verlagen. De vijf trajectbegeleiders bedienen inmiddels ongeveer 250 mensen. Dat is overigens geen constante groep, want er stromen regelmatig mensen uit die geen loonkostensubsidie meer nodig hebben. Bij Kuster zijn dat er drie tot vier per jaar.
Er zijn altijd wel vragen
Hoeveel begeleiding is er eigenlijk nodig per kandidaat? Dat wisselt volgens Wegink sterk. Met sommige kandidaten is hij structureel druk, bijvoorbeeld omdat ze veel problemen hebben. Anderen vragen minder aandacht. “Maar we houden altijd contact. Als je belt zijn er altijd wel weer vragen. Gisteren belde een jongeman die een functie in het banenkrantje had gezien: U heeft me de vorige keer zo goed bemiddeld, kunt u me nu weer helpen? Je kent iemand, die hoeft zijn verhaal niet opnieuw te vertellen.”
Golfbeweging
Kuster ziet een golfbeweging. Iemand zit soms al lang bij werkgever en alles lijkt goed te gaan, maar er kan altijd wel iets gebeuren; iemand heeft een terugval of het gaat psychisch minder goed. “Het is nooit klaar. Juist het feit dat mensen altijd een beroep op je kunnen doen om niet uit te vallen, is onze toegevoegde waarde. Dat zorgt voor een sluitende aanpak. Alleen kandidaten die met 100 procent loonwaarde uitstromen, gaan bij ons weg. Maar zelfs zij krijgen nog even nazorg, totdat ze het zelf genoeg vinden.”
“Onze boodschap blijft: je kan altijd terugkomen. Dat is de laatste tijd vaak nodig vanwege personeelswisselingen bij werkgevers, waardoor er structuren wegvallen. Dan moet een trajectbegeleider bijvoorbeeld een nieuwe leidinggevende uitleggen welke randvoorwaarden een werknemer die wij begeleiden nodig heeft.”