Overslaan en naar de inhoud gaan

In Den Haag houden gemeente en uitzendbureaus ‘coronawerkloosheid’ zo kort mogelijk

Gepubliceerd op 30 augustus 2021

De coronacrisis dreigde in de loop van 2020 voor veel werkloosheid te zorgen. Nog voordat de overheid geld vrijmaakte voor de regionale mobiliteitsteams zette de gemeente Den Haag samen met uitzendbureaus een Werkloket op om kortdurend werklozen snel weer aan een baan te helpen.

Veel mensen zouden in 2020, op z’n minst tijdelijk, hun werk verliezen. De toestroom naar WW en bijstand zou daardoor fors toenemen. “Die verwachting hadden we in het voorjaar van 2020”, vertelt Thon Trugg, strategisch accountmanager bij Den Haag Werkt, het werk- en ontwikkelbedrijf van de gemeente Den Haag. “Ik kreeg daarom vanuit de gemeente de vraag hoe we ervoor konden zorgen dat mensen die door de crisis hun baan verloren, zo snel mogelijk weer werk zouden vinden.”

Tips

  • Wees als gemeente niet bang om samen te werken met een uitzendbureau, dat uiteraard een commerciële doelstelling heeft, maar ook veel expertise en een uitgebreid netwerk meebrengt.
  • Begin met samenwerking vóór alles is uitgekristalliseerd: juist door met de uitvoering te beginnen, wordt het snelst duidelijk wat nog gestroomlijnd moet worden.
  • Zorg voor korte lijnen en persoonlijke contacten tussen de centrale personen.
  • Evalueer zeker in de beginfase regelmatig en geef daarbij eerlijke feedback.

Ontwikkelen ‘globaal werkproces’

Trugg ontwikkelde er een ‘globaal werkproces’ voor: “We besloten mensen die net werkloos waren geraakt, onder te brengen bij een Werkloket, bemenst door twee mensen uit de uitzendbranche. Met basale gegevens over opleiding, werkervaring, periode van werkloosheid en wensberoep, wilden we ze vervolgens zo snel mogelijk naar nieuw werk bemiddelen. Daarnaast hebben we contact gezocht met twaalf uitzendbureaus die hun commitment gaven om mee te helpen om deze kandidaten aan het werk te helpen.”

Samenwerkende uitzendbureaus

Tempo-Team won de aanbesteding die de gemeente Den Haag hiervoor uitschreef en kreeg daardoor een centrale rol in de bemiddeling. Myriam Wedema, project- en implementatiemanager bij Tempo-Team, was vanaf het begin een van de mensen achter het Werkloket. “Het was duidelijk dat Tempo-Team niet alleen al deze mensen naar nieuw werk kon bemiddelen. Ieder uitzendbureau heeft zijn eigen specialismen of bedient specifieke branches. We hebben dus al snel contact gezocht met de twaalf uitzendbureaus waarmee een samenwerkingsovereenkomst was afgesloten door de gemeente. Samenwerking op deze wijze tussen uitzendbureaus is ongebruikelijk. Het was best even wennen om anderen een kijkje in de eigen keuken te geven. Tegelijk hadden we ook allemaal het gevoel: deze klus gaan we samen klaren.” 

Per 1 oktober 2020 was het Werkloket een feit. De gemeente voert een eerste gesprek met werkzoekenden waarna het Werkloket ze in contact brengt met een van de aangesloten uitzendbureaus.

De eerste maanden vooral pionieren

De samenwerking tussen gemeente en uitzendbureaus was in de regio Den Haag niet nieuw, vertelt Trugg. “De gemeente Den Haag heeft een historie van publiek-private samenwerking met Tempo-Team. Voor dit project zochten we juist de cultuur en de expertise van de uitzendbranche, die mensen snel kan bemiddelen. Uitzendbureaus hebben directe lijnen met bedrijven waar door de crisis nieuwe vacatures waren ontstaan; dat was precies wat we hier nodig hadden.”

Het Werkloket begon nog voordat was uitgekristalliseerd hoe de werkwijze precies zou zijn. De eerste maanden was het ‘pionieren’, vertellen Wedema en Trugg. Wedema: “Het is gelukt, maar niet vanzelf. We hebben de eerste maanden veel geëvalueerd en verbeterd. Voor de snelheid van de bemiddeling is het bijvoorbeeld essentieel dat werkzoekenden bij het Werkloket binnenkomen met een volledig profiel en contactgegevens geregistreerd waren in het matchingsplatform Hallo Werk.”

“Na een maand of drie draaiden we optimaal”, zegt Trugg. “Voor gemeenten is het gebruikelijk eerst een proces helemaal op orde te hebben. Hier was het juist goed om gewoon te beginnen en de werkwijze gaandeweg te optimaliseren.”

Ook na corona samenwerking

In ruim een halfjaar werden 225 mensen bemiddeld naar nieuw werk, deels doordat ze het zelf vonden met tips of begeleiding op afstand vanuit het Werkloket. “De instroom tijdens de coronacrisis viel uiteindelijk mee door de steunmaatregelen van de overheid”, vertelt Trugg. “Maar de werkwijze zelf en de samenwerking met uitzendbureaus is zo goed bevallen, dat we daar ook na corona mee doorgaan.”

Wedema ziet na het eerste halfjaar terug op “hele mooie plaatsingen”. “We hebben bij veel werkzoekenden het beeld kunnen wegnemen dat het uitzendbureau er alleen maar is voor korte klussen met weinig zekerheid. Het is mooi dat we ook na corona via deze samenwerking mensen kansen kunnen blijven aanreiken die ze zelf niet hadden gezien. Werkzoekenden komen niet altijd meteen op hun ideale plek terecht, maar onze overtuiging is: van werk komt werk.” Trugg: “Juist door snel nieuw werk te vinden, houden mensen de energie en het enthousiasme van werken vast.”

Verbinding met regionaal mobiliteitsteam

Inmiddels is met rijksgeld in de regio Haaglanden ook een regionaal mobiliteitsteam actief. Trugg: “De aanpak van ons Werkloket past perfect bij die van het regionaal mobiliteitsteam. Sinds mei 2021 is het mobiliteitsteam verbonden aan het Werkloket, waardoor onze werkwijze is uitgebreid van de gemeente naar de regio.”

In Den Haag heeft het gemeentebestuur ondertussen een sectordeal met de uitzendbranche gesloten om de samenwerking via het Werkloket formeel te bekrachtigen. “Iedereen is er razend enthousiast over”, stelt Trugg tevreden vast.