Overslaan en naar de inhoud gaan

Regio Haaglanden helpt meer mensen aan het werk nog voor ze in de bijstand belanden

Gepubliceerd op 13 augustus 2025

In de regio Haaglanden is eerder een aanpak ontwikkeld om te voorkomen dat cliënten die het einde van hun WW-uitkering naderen, in de bijstand terechtkomen. Deze aanpak WW bestaat uit twee onderdelen. Het eerste betreft de inzet van de ‘maatwerkscan’, waarbij de adviseur van UWV cliënten in beeld krijgt met een verhoogd risico op doorstroom van WW naar bijstand. Het tweede betreft de gezamenlijke dienstverlening die UWV en de gemeente Den Haag bieden, waarbij maatwerk wordt aangeboden dat aansluit bij de situatie en de behoefte van de cliënt.  

En met resultaat! Eén op de vijf cliënten vindt een baan en komt niet in de bijstand terecht. Willem Starre-Staal (manager Werkzoekendendienstverlening UWV), Hans Terpstra (sr data-analist UWV), Nienke de Heer (adviseur Werk UWV) en Ellen van der Straaten (consulent gemeente Den Haag) vertellen in dit interview over het hoe, wat en waarom van deze samenwerking. 

Waarom zijn jullie deze samenwerking gestart en wat is het doel van deze samenwerking?

Willem: ‘We merkten bij UWV dat er steeds vaker mensen in de WW kwamen die we niet voldoende konden helpen met onze dienstverlening. Zij hadden vaak maatschappelijke, sociaal-economische of financiële belemmeringen die de weg naar werk belemmerden. Met onze dienstverlening en voorzieningen konden we deze belemmeringen vaak niet (geheel) oplossen. Hierdoor werd er weinig of geen vooruitgang geboekt in de situatie van de client, waardoor het vaak wachten was tot het moment dat de dienstverlening van de gemeente ingezet mocht worden. 

Wij vinden het bij UWV van belang om mensen te helpen op een manier die bij hen past. Daarom is onze toenmalig rayonmanager Patricia Ladan in gesprek gegaan met haar evenknie van de gemeente Den Haag. Hier is uiteindelijk de gezamenlijke dienstverlening die we nu aan onze cliënten kunnen bieden uit voortgekomen.’ 

Samen willen we ervoor zorgen dat er meer mensen aan het werk gaan en minder mensen in de bijstand terecht komen. Dat is voor henzelf veel beter en uiteindelijk ook voor de samenleving.

Nienke & Ellen

Hoe geven jullie deze samenwerking vorm?

Nienke: ‘Samenwerken in de uitvoering was en is soms een uitdaging, mede door de verschillen in processen, dienstverlening en terminologie. Een voorbeeld hiervan is de werkgeversdienstverlening. Beide organisaties hebben deze op een eigen manier ingericht, dat wilden we harmoniseren. Bij dit soort vraagstukken is het van belang om de juiste focus te hebben. 

Dat antwoord is eenvoudig: we kiezen voor de cliënt want die staat voorop. Deze focus heeft ons steeds geholpen om in lastige situaties de juiste keuze te maken.’ 

Wat merkt de burger/inwoner van deze samenwerking?

Nienke: ‘Vanaf dag één zetten we de ondersteuningsbehoefte van de cliënt centraal: Wat heeft een cliënt nodig op weg naar werk? Dat kan een training zijn of net zo goed een hulpmiddel, bijvoorbeeld een elektrische fiets. Dat laat meteen zien hoe krachtig de samenwerking is. We kunnen voor de cliënt dienstverlening en voorzieningen inzetten uit zowel de menukaart van UWV als van gemeente Den Haag. Zo kunnen we cliënten maximaal voorzien in hun behoefte, ook de cliënten die maatschappelijke, sociaal-economische en financiële problemen ervaren. Dergelijke factoren hebben vaak eerst aandacht nodig om de weg naar werk vrij te maken. Kortom, met de gezamenlijke dienstverlening kunnen we meteen doen wat nodig is om het leven en werk van iemand weer op de rit te krijgen.’

Hoe geven jullie de dienstverlening vorm?

Nienke: ‘De maatwerkscan brengt in beeld wie een grotere kans heeft om in de bijstand te komen, als ik vervolgens vind dat iemand baat heeft bij de gezamenlijke dienstverlening, dan wordt de client uitgenodigd voor een driegesprek met UWV en gemeente Den Haag.’ 

Ellen: ‘In het driegesprek wordt duidelijk hoe we de client het beste kunnen helpen.Er worden afspraken gemaakt over de acties en de in te zetten dienstverlening. Vanuit de gemeente hebben we ook projecten en ontwikkeltrajecten die we meteen in kunnen zetten. Zo kunnen we mensen direct op weg helpen.’

Wat bereik je met deze samenwerking?

Hans: ‘De effectmeting laat zien dat er 20% minder cliënten vanuit de WW doorstromen naar de bijstand.. Dat zijn vaak mensen die een grotere afstand tot de arbeidsmarkt hebben en onze hulp het hardst nodig hebben.’ 

Ellen: ‘Uit kwalitatief onderzoek blijkt ook dat de cliënten tevreden zijn. Zij zijn te spreken over de persoonlijke dienstverlening. En áls iemand dan toch in de bijstand terecht komt, dan wordt de reeds ingezette dienstverlening voortgezet. Dat is waardevol voor de cliënt zelf én voor ons.’

Waren er ook belemmeringen om tot deze samenwerking te komen? En hoe hebben jullie dit opgelost?

Willem: ‘UWV en de gemeente Den Haag hadden verschillende richtlijnen voor de uitwisseling van gegevens. Hier hebben we heldere afspraken over gemaakt. Ook de borging van de dienstverlening heeft continue aandacht nodig, daarin houden we elkaar scherp. Daarbij is de digitale ondersteuning van het proces soms uitdagend. Zaken kunnen worden geautomatiseerd, maar dat kost veel tijd, geduld en doorzettingsvermogen. We zijn steeds bezig om meer aspecten te automatiseren en beschikbaar te maken binnen de samenwerking. Dat doen we nu voor onze regio en hopelijk biedt dit in de toekomst voor alle arbeidsmarktregio's perspectief.’ 

Wat zijn voor jullie dé succesfactoren geweest? En welke tips willen jullie andere regio’s meegeven?

Nienke & Ellen: ‘De samenwerking levert ons veel op. Je ziet dat je de cliënt echt kunt helpen. Het is wel erg belangrijk als samenwerkingspartners dat je elkaar goed kent en kunt vinden. Daarom hebben we een klein dedicated team samengesteld voor deze dienstverlening, dat maakt onze samenwerking succesvol.’ 

Dit artikel is onderdeel van de toolkit Van WW naar bijstand