Patricia Peters-Nijhuis: ‘Flexibele opstelling Werkzaak Rivierenland uniek in Nederland’
Randstad Participatie is als juridisch werkgever betrokken bij de operatie om dertig medewerkers te vinden voor Mainfreight.
Hoe zorg je ervoor dat meer dan dertig mensen met afstand tot de arbeidsmarkt bij één werkgever aan de slag gaan? Door samen met de werkgever en de arbeidsmarktregio vanuit ieders kracht aan dezelfde stip op de horizon te werken, is de overtuiging van Patricia Peters-Nijhuis, senior operationeel manager van Randstad Participatie.
Werkproces indelen en verdelen
Randstad Participatie is door Werkzaak bij het project bij Mainfreight betrokken als detacheerder. “De klus wordt in gezamenlijkheid aangepakt”, vertelt Peters-Nijhuis. "We zijn begonnen met het bespreken van alle details van de samenwerking. Zo hebben we het werkproces ingedeeld en verdeeld: wie doet wat? Wie schakelt wanneer met de kandidaten? Wie regelt de begeleiding van de kandidaten? Wie vraagt de subsidies aan? We hebben de rolverdeling heel zuiver verdeeld en zijn hierbij uitgegaan van de kracht van alle partijen.”
“Wij zijn echt opzoek gegaan naar de win-win situatie voor de kandidaten én voor de klant”, aldus Peters-Nijhuis. “Zo spraken we af dat de kandidaten door Werkzaak aangedragen zouden worden, omdat de medewerkers van Werkzaak de mensen die we wilden werven goed kennen. Vervolgens kwamen zij op intakegesprek bij Randstad Participatie tijdens onze vaste wekelijkse aanwezigheid op locatie bij Werkzaak."
Juridisch werkgever
Naast deze samenwerking op het gebied van werving en selectie wordt Randstad Participatie de juridisch werkgever. Ook alles rond subsidies wordt geregeld. "Iedereen wist waar hij of zij aan toe was en zo ontstond er vertrouwen. Ik had nooit het gevoel dat we elkaars concurrent waren. We hadden dezelfde doelen voor ogen: hoe bedienen we de klant zo optimaal mogelijk en creëren we een fijne werkplek voor de kandidaat?", benadrukt Peters-Nijhuis.
De klant heel goed betrekken in het proces is de volgende stap. Voor branch manager Floris Proost van Mainfreight was het werken met mensen uit de participatiedoelgroep niet nieuw, maar het aannemen van zo'n grote groep in een kort tijdbestek wél. "Wat zij heel goed gedaan hebben is de tijd nemen voor zo'n proces. Ze waren erbij op de informatiedagen voor de werknemers. Ze gaven rondleidingen. We hadden zeer regelmatig overleg. We deden het samen."
Intern draagvlak is essentieel
Bij zo'n operatie is het belangrijk dat er bij de werkgever intern draagvlak is. Bij Mainfreight is het werken met de participatiedoelgroep verankerd in hun bedrijfsfilosofie. "Dat is fantastisch, maar we maken ook werkgevers mee die minder ervaring hebben op dit gebied en koudwatervrees hebben. Als we die in de eerste gesprekken kunnen wegnemen door op zoek te gaan naar de mogelijkheden, is het ook goed. Uiteindelijk is draagvlak wel een voorwaarde voor het slagen van zo’n project", weet Peters-Nijhuis. Een werkgever moet volgens haar ook concessiebereid zijn, dedicated gaan voor het project en bereid zijn de mensen te begeleiden.
Uniek in Nederland
Flexibiliteit van de partijen draagt ook bij tot succes. Alle medewerkers starten met een detacheringsovereenkomst van een half jaar voor een vastgesteld aantal uren per week. Mocht er onverhoopt toch een enkele keer minder werk zijn dan wordt de uitkering aangevuld door Werkzaak, waardoor Werkzaak het risico voor de werkgever kleiner maakt. “Dit is uniek in Nederland. Het zorgt ervoor dat de opdrachtgever met een gerust hart op kan starten in een nieuwe regio. Als ze dat niet gedaan hadden, waren die dertig mensen misschien niet geplaatst", aldus Peters-Nijhuis.
Aandachtspunt voor volgende keer is volgens de senior operationeel manager ‘goed inspringen op de krapte op de arbeidsmarkt’. "Het is nu gelukt in die korte tijd, maar volgende keer zouden we wellicht met meerdere partners in de regio kunnen samenwerken om voldoende kandidaten te vinden. Het samenwerken met verschillende instroomkanalen zoals praktijkscholen en patiëntenverenigingen kan hieraan bijdragen. Maar het belangrijkste blijft dat we er samen echt voor gaan. We zochten de kracht op van iedere partij, net zoals we steeds de kracht van iedere medewerker opzoeken."
Tips
- Zorg voor een samenwerking op basis van vertrouwen.
- Ga in de samenwerking uit van ieders kracht.
- Betrek de klant intensief bij het proces.
- Zoek de mogelijkheden op binnen de wet.
- Ontzorg de klant.