Overslaan en naar de inhoud gaan

Werkzoekenden Holland-Rijnland presenteren zich tijdens bioscoop-event

Gepubliceerd op 29 juni 2021

Hoe breng je in coronatijd werkzoekenden met een arbeidsbeperking onder de aandacht van potentiële werkgevers? Het Werkgeversservicepunt Holland-Rijnland van de arbeidsmarktregio Holland Rijnland vond een even ludieke als effectieve methode: een drive-in bioscoop waar de werkgevers via een groot videoscherm kennismaakten met diverse werkzoekenden. Het succes was zo groot, dat de ‘Go Through’ waarschijnlijk ook na de coronapandemie blijft.

Popcorn en roodfluwelen koorden maakten de bioscoopsfeer compleet: werkgevers werden in het najaar van 2020 als hooggeëerde gasten ontvangen op de Go Through van Werkgeversservicepunt Holland-Rijnland. “In 2019 hadden we een heel succesvol matchingevent georganiseerd onder de noemer Holland Rijnland Got Talent”, vertelt Hülya Yilmaz. Zij is branchecoördinator van het team Garantiebanen en Overheid bij Werkgeversservicepunt Holland Rijnland en daarnaast accountmanager bij DZB, het reïntegratiebedrijf van de gemeente Leiden. “Bij Holland Rijnland Got Talent stelden we kandidaten voor op film die meteen daarna live konden kennismaken met potentiële werkgevers. Dat was heel succesvol. Maar in coronatijd konden er natuurlijk geen live ontmoetingen plaatsvinden. Zo kwam ik op het idee van een soort drive-in bioscoop.”

Tips

  • Plan het maken van de video-CV’s van werkzoekenden ruim. Steek tijd in het overleg met de filmmakers over wat ze wel of juist niet uit de filmpjes moeten knippen. Bekijk eventueel zelf de ‘uitgeknipte’ stukjes, omdat juist die voor werkgevers interessant kunnen zijn.
  • Een goede samenwerking met de verschillende partijen (bijvoorbeeld de subregio’s en UWV) is essentieel, praktisch: wees één team en verdeel de taken in de uitvoering.
  • Maak volop gebruik van social media: vooraf om potentiële werkgevers te benaderen om mee te doen, achteraf om niet-geplaatste kandidaten opnieuw onder de aandacht te brengen.
een groot wit bord

Filmdagen met meerdere shifts

Het event werd professioneel aangepakt: zo’n 45 werkgevers kwamen in vijf shifts het parkeerdek van DZB op rijden, waar ze als bioscoopgasten werden onthaald en vervolgens op een groot scherm de presentaties van 28 werkzoekenden met een arbeidsbeperking konden zien. Het geluid liep via de autoradio, zodat de werkgevers coronaproof in de auto konden blijven zitten.

Vooraf waren de 28 kandidaten gefilmd tijdens twee filmdagen in de Hortus Botanicus van Leiden. Yilmaz: “De kandidaten waren aangedragen door de uitvoeringsorganisaties en UWV die samenwerken in het WSP Holland Rijnland. Het ging om kandidaten met een verstandelijke, psychische of lichamelijke arbeidsbeperking. We hebben op de filmdagen met alles rekening gehouden om ervoor te zorgen dat mensen zich op hun gemak voelden.” Het was een bewuste keuze om de kandidaten tijdens hun video-CV’s te laten vertellen over hun beperking. “Juist door er open over te zijn, laat je zien dat een beperking geen belemmering hoeft te zijn.”

Van de 28 kandidaten zijn er een halfjaar later 22 uitgestroomd en zes nog in bemiddeling. “We zijn heel blij dat we zoveel kandidaten via dit event aan werk hebben kunnen helpen. We gebruiken de gemaakte  video-CV’s nu bijvoorbeeld via LinkedIn om de laatste kandidaten bij werkgevers onder de aandacht te brengen.”

Meer info dan alleen een cv

Mathilde Raaimakers, recruiter bij IT-bedrijf Redtail Services, was een van de werkgevers die deelnam aan het Go Through-event. “Mijn eerste motivatie om mee te doen, was: even lekker er uit in coronatijd”, vertelt ze lachend. Het bleef niet bij een leuk uitje, maar leverde het familiebedrijf waarin ze werkt ook daadwerkelijk een nieuwe medewerker op. 

“Ik vond de opzet heel origineel. We kregen een ‘menukaart’ waarop we konden aankruisen met welke kandidaten we wilden kennismaken. Je leert door de filmpjes mensen op een andere manier kennen.” Raaimakers heeft de organisatoren wel de tip meegegeven om de Go Through toe te spitsen op één sector. “Van de 28 kandidaten waren er nu maar twee die de IT in wilden, terwijl je in een kleine twee uur óók die andere 26 voorbij ziet komen.”

WSP menukaart drive-in

Met een filmpje veel meer informatie

Raaimakers heeft achteraf twee kandidaten uitgenodigd. “Had ik alleen de cv’s of LinkedIn-profielen van deze mensen gezien, dan had ik ze nooit uitgenodigd. Met zo’n voorstelfilmpje krijg je veel meer informatie. Een van deze twee, zonder IT-ervaring maar wel met de wens om in de techniek te werken, is nu bij ons in dienst.”

De nieuwe werknemer van Redtail Services heeft een gehoorbeperking. Door nauwe samenwerking in een klein team collega’s levert dat voor het werk geen beperking op. “Wij zijn niet specifiek op zoek naar mensen met een arbeidsbeperking, maar staan er wel voor open.” 

Aanstekelijk concept

De presentatie van het regionaal Go Through-event, tijdens de Praktijkdag in maart 2021, werkte aanstekelijk voor andere arbeidsmarktregio’s. Onder meer Amersfoort gaat met het concept aan de slag. WSP Holland Rijnland werkt aan de volgende editie, die plaatsvindt in november 2021. Yilmaz: “Dit concept werkt heel goed. We hadden er zelfs een werkgever bij die geen vacatures had, maar hier gewoon bij wilde zijn. Ik verwacht dat de Go Through ook na corona blijft.” In de volgende editie worden kandidaten uit alle doelgroepen – zoals Raaimakers tipte – per sector gepresenteerd, vertelt Yilmaz. “We streven naar zo’n honderd werkzoekenden video’s, waarbij we voor verschillende branches verschillende werkgevers gaan uitnodigen.”