Overslaan en naar de inhoud gaan

Zuid-Limburgs team zoekt financieringen op maat

Gepubliceerd op 05 juli 2022

Soms zien professionals in het sociale domein kansen voor werkzoekenden, maar lukt het niet financiering te vinden. In Zuid-Limburg is met RMT-geld een ‘team Financial Engineering’ opgezet dat in een halfjaar 250 keer subsidie wist te vinden voor trajecten die nét niet voldoen aan de voorwaarden van de meest gebruikelijke regelingen. De professionals in de regio zijn enthousiast, vertellen projectleider Mike Reneman en lead Financial Engineering Helmut Bemelmans.

Stel, je ziet als professional goede kansen voor een werkzoekende, die een leerwerktraject wil volgen. Maar met het oog op de afstand tot de arbeidsmarkt die de werkzoekende heeft, is wel een kort voorbereidingstraject nodig vóór de werkzoekende kan beginnen. En juist voor dat voortraject is geen subsidie te vinden. Het traject lijkt te stranden nog voor het begint, terwijl iedereen het erover eens is dat het kansrijk is.

Voor dit soort frustrerende situaties heeft Zuid-Limburg eind 2021 het team Financial Engineering opgericht, een groep mensen uit alle organisaties die in het Regionale Mobiliteitsteam (RMT) vertegenwoordigd zijn. Projectleider Mike Reneman: “Toen tijdens de coronacrisis geld beschikbaar kwam voor een RMT maar de verwachte tsunami aan werkzoekenden uitbleef, hebben we geïnvesteerd in het verbeteren van de bestaande samenwerkingsvormen door een aantal concrete knelpunten op te lossen.”

Tips

  • Zorg voor bestuurlijk commitment in de vorm van een ‘psychologisch contract’: maak duidelijke afspraken over het loslaten van de eigen prioriteiten en belangen van betrokken organisaties en over wat te doen als er wrijving ontstaat.
  • Zorg voor vrijheid om iets op te bouwen, zonder dat er meteen cijfermatige resultaten op tafel moeten komen bij de betrokken organisaties. Innoveren vraagt een ander soort sturing.
  • Zorg ervoor dat in een financieel ‘ontzorgteam’ mensen zitten die willen innoveren. Die bereidheid is uiteindelijk belangrijker dan hun kennis van subsidieregelingen. In de woorden van management-goeroe Jim Collins: ‘First who, then what – get the right people on the bus’.

Voor iedere financieringsvraag een oplossing

Een van die verbeterinitiatieven is het ontzorgen van professionals die grote moeite moeten doen het juiste subsidiepotje te vinden voor een bepaald traject. “Ons financieringssysteem stelt eigenlijk oneerlijke eisen”, zegt Reneman. “Veel professionals hebben maatschappelijke dienstverlening gestudeerd. Als ze een werkzoekende willen laten deelnemen aan een activiteit die niet standaard is in te zetten is – bijvoorbeeld een leerwerktraject – moeten ze vaak een financiële en administratieve puzzel maken om de financiering rond te krijgen. Hoe kunnen we dat van hen vragen?

We vormen één team met één doel: een oplossing vinden voor de vraag van onze collega.

Mike Reneman

Met het team Financial Engineering doen we eigenlijk niets anders dan de juiste mensen op de juiste plek zetten: iedere organisatie die in het RMT vertegenwoordigd is, vaardigt iemand af die meer dan een gemiddelde collega weet over regelingen binnen de eigen organisatie. Met die club samen vinden we voor iedere financieringsvraag een oplossing. Heel belangrijk is het uitgangspunt dat niemand voor de belangen of prioriteiten van de eigen organisatie in het team Financial Engineering zit. We vormen één team met één doel: een oplossing vinden voor de vraag van onze collega.”

250 trajecten in een halfjaar

Helmut Bemelmans geeft leiding aan het team Financial Engineering. “De financiering van trajecten voor werkzoekenden is onbedoeld een jungle geworden. Dat is jammer, maar daar hebben we het mee te doen”, vertelt hij. “Ons team vindt voor professionals een weg in die jungle. Als een professional een casus inbrengt, halen we alles uit de kast om ergens in Nederland een potje te vinden waarop we een beroep kunnen doen. Tot nog toe is dat altijd gelukt.”

In het eerste halfjaar heeft het team financiering voor zo’n 250 trajecten gevonden, aldus Mike Reneman. “Soms zijn dat individuele trajecten, soms trajecten voor bijvoorbeeld tien mensen tegelijkertijd. Het gaat altijd om de niet-reguliere trajecten, dus initiatieven waarvoor geen standaardfinanciering is. Pas als een professional zelf geen potje heeft kunnen vinden en overleg met collega’s en leidinggevenden ook geen uitkomst biedt, komt een casus bij ons op tafel. Als wij er als team Financial Engineering niet uitkomen, raadplegen we soms mensen met een specifieke deskundigheid bij een van de RMT-partijen – onze zogeheten tweede schil.”

Verandering van cultuur en leiderschap

Het meest spannende bij het opzetten van een slagvaardig team van ‘subsidiespeurders’ is de vraag of alle partijen uit het RMT bereid zijn hun eigen belangen moeten los te laten. Reneman: “Ons werk is financiering vinden, maar eigenlijk zijn we een team dat aan de slag gaat met cultuur en leiderschap bij de deelnemende organisaties. Ik heb met de betrokken bestuurders vooraf afspraken gemaakt over wat we doen als het moeilijk wordt. Vernieuwing is oncomfortabel. Je moet vooraf zekerheid hebben dat bestuurders die onrust accepteren en ook dan blijven samenwerken. Dat psychologische contract, zoals ik het noem, is essentieel voor een verandertraject als dit.”