Op donderdag 10 maart 2022 organiseert de Programmaraad de eerste Praktijkdag van 2022. Er staat een online programma voor u klaar met thema’s als werkgevers- en werkzoekendendienstverlening en gegevensuitwisseling. Laat u verder inspireren met een aantal prachtige principes van persoonlijk leiderschap.
U stelt zelf uw programma samen door te kiezen in welke rondes u deelneemt en met welke sessie per ronde. U heeft keus uit 8 sessies, verdeeld over 4 rondes. Inschrijven voor een enkele workshop is ook mogelijk. Wilt u een ronde overslaan dan is dit mogelijk door het veld GEEN in de desbetreffende ronde te selecteren
De tijdvakken van de 4 rondes:
Ronde 1: 9.45 - 10.45 uur
Ronde 2: 11.00 - 12.00 uur
Ronde 3: 12.45 - 13.45 uur
Ronde 4: 14.00 - 15.30 uur
Voor wie, waar en wanneer is de Praktijkdag?
Overzicht van de sessies die u kunt volgen
Sessie 1: In gesprek met de Programmaraad en SZW
Sessie 2: Regionale samenwerking gemeenten binnen Eva instrumentengids voor een betere werkzoekenden dienstverlening vanuit de Participatiewet
Sessie 3: Innovatie vanaf de werkvloer met 3D printen
Sessie 4: Samenwerken in de werkgeversdienstverlening, wat kunt u hiervan leren?
Sessie 5: Persoonlijk leiderschap voor professionals in het Sociaal Domein
Verdiepingssessies: ken je klant door gegevensuitwisseling - sessie 6 tot en met 8
Sessie 6: Het belang van ken je klant! Via gegevensuitwisseling
Sessie 7: Matchen via Skills en Verbetering Uitwisseling Matchinggegevens (VUM)
Sessie 8: Escaperoom! De omgekeerde toets
Sessie 1: In gesprek met de Programmaraad en SZW
Sprekers: De Programmaraad en het ministerie van SZW
Te volgen in: ronde 2 van 11.00 uur – 12.00 uur
Doelgroep: iedereen
Maximaal aantal deelnemers: 100 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: kennisoverdracht en mogelijkheid tot vragen stellen
Wat biedt deze sessie?
Tijdens deze sessie praat het ministerie van SZW samen met de Programmaraad Regionale Arbeidsmarkt u graag bij over de laatste ontwikkelingen en actualiteiten.
Naar boven
Sessie 2: Regionale samenwerking gemeenten binnen Eva instrumentengids voor een betere werkzoekenden dienstverlening vanuit de Participatiewet
Voordelen van regionale samenwerking binnen de Eva instrumentengids met overzicht en inzicht in instrumenten voor werkzoekenden dienstverlening vanuit de Participatiewet
Sprekers: Edwin Boender, Rob Daamen, Suzanne Abdoelhak, Maarten Kersloot en Sylvie de Wit
Te volgen in: ronde 1 van 9.45 uur – 10.45 uur
Doelgroep: gemeenten: klantmanagers, consulenten, teammanagers werk & inkomen, teammanagers sociaal domein
Maximaal aantal deelnemers: 50 personen
Kennisniveau: kennis van het sociaal domein en werk & inkomen specifiek en ontwikkelingen werkdomein. Ter voorbereiding op de sessie kunnen deelnemers het webinar Modernisering Werkdomein bekijken: Webinar Instrumentengidsen Dennis & Eva
Type sessie: praktisch voorbeeld regionale samenwerking binnen instrumentengids Eva bij alle gemeenten binnen arbeidsmarktregio Amersfoort, kennisoverdracht algemeen onderdeel modernisering werkdomein, werklandschap en instrumentengids Eva, terugblik fase 1, blik op fase 2 dat loopt vanaf 1 oktober 2021, demo, praktijkvoorbeelden overige mogelijke samenwerkingen, uitleg over online regiobijeenkomsten & aansluitsessies, interactief, discussie en vragen.
Wat biedt deze sessie?
Met de komst van de instrumentengids zijn gemeenten bewuster bezig met het op orde brengen van hun instrumentarium. We faciliteren klantmanagers om te komen tot passende inzet en gemeenten krijgen daardoor steeds meer grip op de kwaliteit en effectiviteit. Hiermee ontstaat een mooie beweging in het werkdomein, een kwalitatieve- en efficiëntie slag, een pril begin. We zien nu dat gemeenten ook binnen Eva meer willen samenwerken, harmoniseren en dat is mogelijk binnen een regio Eva.
De gemeentelijke doelgroep bestaat uit een diverse samenstelling van werkzoekenden, met veelal meervoudige belemmeringen. Registratie en ontsluiten van deze klantprofielen en effectieve inzet van re-integratie instrumenten is essentieel om deze mensen zoveel mogelijk te laten ontwikkelen en meedoen. Dit vraagt iets van de informatievoorziening. In landelijke programma’s werken we aan een toekomstbestendige manier van uitwisseling van werkgegevens. Met Eva bieden we een platform waar gemeenten hun instrumenten overzichtelijk en inzichtelijk kunnen plaatsen, kunnen zoeken en filteren naar de juiste doelgroep, thema of tegel in het werklandschap. Met een regionale Eva bieden we een platform waarin meerdere gemeenten in 1 Eva kunnen samenwerken maar nog steeds kunnen terug filteren naar de eigen gemeente.
Momenteel werken 45 gemeenten met Eva, 13 arbeidsmarktregio’s met Dennis en 32 regionale mobiliteiteitsteams met Eva.RMT. In dit komende jaar willen we meer gemeenten uitnodigen om met instrumentengids Eva te werken door het organiseren van (online) regiobijeenkomsten en aansluitsessies waar we tijdens de sessie ook meer over zullen vertellen.
Naar boven
Sessie 3: Innovatie vanaf de werkvloer met 3D printen
Spreker: Martien van Rijn - innovation manager bij DCW sociaal ontwikkelbedrijf Enschede
Te volgen in: ronde 2 van 11.00 uur – 12.00 uur en ronde 3 van 12.45 uur – 13.45 uur
Doelgroep: Iedereen die met dagactiviteiten bezig is.
Maximaal aantal deelnemers: 30 personen
Kennisniveau: Enthousiasme om iets nieuws te leren
Type sessie: Praktijkvoorbeeld, kennisoverdracht, kennisdeling, discussie en gezamenlijk tot verdieping komen
Wat biedt deze sessie?
Inzicht in de meerwaarde van een 3D printer voor medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Bij sociaal ontwikkelbedrijf DCW maken productiemedewerkers hun eigen hulpmiddelen met een 3D printer, waardoor zij meer taken kunnen uitvoeren en minder hulp nodig hebben. Technologie maakt dan een wereld van verschil. Bij DCW is het inzetten van hulpmiddelen geprint door de 3D printer inmiddels onderdeel van het standaardproces.
Iedereen bij dit innovatieproject is heel enthousiast over de mogelijkheden. Medewerkers komen zelf met verbeterideeën, die worden omgezet in gepersonaliseerde hulpmiddelen. Dit vergroot hun zelfredzaamheid en gevoel van trots. Voor dit initiatief won DCW vorig jaar de Cedris Aanmoedigingsprijs.
In deze sessie leert u hoe eenvoudig een 3D printer is in te zetten, zowel voor de doelgroep als voor de begeleiders op de werkvloer. Ook voor mensen die niet technisch onderlegd zijn.
Naar boven
Sessie 4: Samenwerken in de werkgeversdienstverlening, wat kunt u hiervan leren?
Spreker: Tanja Willemsen - Programmamanager en voormalig projectleider Werkgeversdienstverlening, Programmaraad Regionale Arbeidsmarkt
Te volgen in: ronde 3 van 12.45 uur - 13.45 uur
Doelgroep: klantbegeleiders, operationeel coördinatoren RMT’s en alle betrokkenen die NIET dagelijks samenwerken met werkgeversservicepunten.
Maximaal aantal deelnemers: 40 personen
Kennisniveau: Er is geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: Informatief, interactief, kennissessie
Wat biedt deze sessie?
Werkgeversdienstverlening is een heel oud vak, de samenwerking tussen overheidspartijen ook. En nog altijd is dat vak ontzettend in beweging. De arbeidsmarkt verandert continu. Elke twee jaar is er een nieuw programma vanuit het Rijk, komt er nieuwe regelgeving of ontstaan nieuwe samenwerkingsverbanden.
Bij alle nieuwe ontwikkelingen (zoals bijvoorbeeld Regionale Mobiliteitsteams en Jeugdwerkloosheid) kunt u zich afvragen: Gaan we opnieuw het wiel uitvinden? Of kunnen we voortbouwen op wat er al is geleerd?
Deze workshop staat bol van interactie over de ontwikkelingen in de werkgeversdienstverlening van de afgelopen twee jaar. Kent u bijvoorbeeld de landelijke social media campagne Werkgevers Anno Nu? Weet u wat de geleerde lessen zijn uit het programma Perspectief op Werk? Wat kunt u leren van de ontwikkelingen in het vak van de werkgeversdienstverlening? En welke verbanden kunt u leggen in uw dagelijkse werk? Ontdek het in deze workshop!
Naar boven
Sessie 5: Persoonlijk leiderschap voor professionals in het Sociaal Domein
Spreker: Marcel Koning - trainer bij het Franklin Covey Instituut
Te volgen in: ronde 1 van 9.45 uur - 10.45 uur
Doelgroep: geen specifieke doelgroep, iedereen is welkom
Maximaal aantal deelnemers: 100 personen
Kennisniveau: er is geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: zet aan tot denken, interactief.
Wat biedt deze sessie?
De Programmaraad heeft het Franklin Covey Instituut uitgenodigd om u in een geheel nieuwe workshop te inspireren met een aantal prachtige principes van persoonlijk leiderschap. Deze workshop gaat veel verder dan alleen het lezen van het boek van Stephen Covey ‘De 7 habits of highly effective people’! Marcel Koning, trainer bij het Covey instituut, zorgt dat een aantal van deze wezenlijke inzichten ook gaan leven in uw dagelijkse praktijk!
"Wat kan ik in mijn werk toepassen uit het gedachtengoed "Van binnen naar buiten; de cirkel van invloed, en de cirkel van betrokkenheid? Wat is het effect van het principe Probeer eerst te begrijpen, voordat je begrepen wil worden? Hoe zorg ik dat ik mijn tijd en energie besteed aan zaken waardoor ik maximale impact heb?" Laat u in deze interactieve workshop inspireren op een geheel nieuw level!
Naar boven
Verdiepingssessies: ken je klant door gegevensuitwisseling - sessie 6 tot en met 8
De arbeidsmarkt verandert. Het wordt steeds uitdagender om te bepalen of iemand geschikt is voor een bepaalde functie of niet. ‘Matching’ wordt een steeds lastigere opgave vanwege het veranderende werkzoekende- en werkgeverslandschap. Maar ook vanwege de veranderende vraag om arbeid. Daarom klinkt de algemene roep op de arbeidsmarkt om vooral te kijken naar competenties en skills.
Het kennen van de kwaliteiten en talenten van de kandidaten in het bestand blijft van groot belang om de kansen op passend werk voor de kandidaten te verhogen (werkzoekendendienstverlening) en om de vraag van de werkgever te kunnen beantwoorden (werkgeversdienstverlening). Het volledig en uniform vastleggen van competenties, vaardigheden en deze digitaal ontsluiten is cruciaal voor een goede dienstverlening aan de werkzoekenden en werkgevers. Een lastige opgave omdat de gegevens om dit goed te doen nog niet altijd voorhanden zijn.
De vraag vanuit de uitvoering om inzicht en het delen van competenties en vaardigheden wordt steeds luider. En is in het belang dat de uitwisseling van (matchings)gegevens tussen gemeente, UWV, SW-bedrijven, re-integratiebureaus en uitzendbureaus verbetert en uitgewisseld worden.
Maar hoe doet u dat? En wat kan uw bijdrage zijn om dit te realiseren! Daarvoor heeft de Programmaraad in samenwerking met experts een aantal verdiepingssessies ontwikkeld die u inzicht en handvatten geeft om het belang, de mogelijkheden en het vastleggen van de essentiële kenmerken die je nodig hebt op de best passende match, te realiseren.