Overslaan en naar de inhoud gaan

Programma online Praktijkdag

Op donderdag 10 maart 2022 organiseert de Programmaraad de eerste Praktijkdag van 2022. Er staat een online programma voor u klaar met thema’s als werkgevers- en werkzoekendendienstverlening en gegevensuitwisseling. Laat u verder inspireren met een aantal prachtige principes van persoonlijk leiderschap.

U stelt zelf uw programma samen door te kiezen in welke rondes u deelneemt en met welke sessie per ronde. U heeft keus uit 8 sessies, verdeeld over 4 rondes. Inschrijven voor een enkele workshop is ook mogelijk. Wilt u een ronde overslaan dan is dit mogelijk door het veld GEEN in de desbetreffende ronde te selecteren

De tijdvakken van de 4 rondes: 
Ronde 1:     9.45 - 10.45 uur 
Ronde 2:    11.00 - 12.00 uur 
Ronde 3:    12.45 - 13.45 uur 
Ronde 4:    14.00 - 15.30 uur

Voor wie, waar en wanneer is de Praktijkdag?

Overzicht van de sessies die u kunt volgen

Sessie 1: In gesprek met de Programmaraad en SZW
Sessie 2: Regionale samenwerking gemeenten binnen Eva instrumentengids voor een betere werkzoekenden dienstverlening vanuit de Participatiewet
Sessie 3: Innovatie vanaf de werkvloer met 3D printen
Sessie 4: Samenwerken in de werkgeversdienstverlening, wat kunt u hiervan leren?
Sessie 5: Persoonlijk leiderschap voor professionals in het Sociaal Domein

Verdiepingssessies: ken je klant door gegevensuitwisseling - sessie 6 tot en met 8
Sessie 6: Het belang van ken je klant! Via gegevensuitwisseling 
Sessie 7: Matchen via Skills en Verbetering Uitwisseling Matchinggegevens (VUM)
Sessie 8: Escaperoom! De omgekeerde toets

 

Sessie 1: In gesprek met de Programmaraad en SZW

Sprekers: De Programmaraad en het ministerie van SZW
Te volgen in: ronde 2 van 11.00 uur – 12.00 uur

Doelgroep: iedereen
Maximaal aantal deelnemers: 100 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: kennisoverdracht en mogelijkheid tot vragen stellen

Wat biedt deze sessie?
Tijdens deze sessie praat het ministerie van SZW samen met de Programmaraad Regionale Arbeidsmarkt u graag bij over de laatste ontwikkelingen en actualiteiten.
Naar boven

Sessie 2: Regionale samenwerking gemeenten binnen Eva instrumentengids voor een betere werkzoekenden dienstverlening vanuit de Participatiewet

Voordelen van regionale samenwerking binnen de Eva instrumentengids met overzicht en inzicht in instrumenten voor werkzoekenden dienstverlening vanuit de Participatiewet

Sprekers: Edwin Boender, Rob Daamen, Suzanne Abdoelhak, Maarten Kersloot en Sylvie de Wit
Te volgen in: ronde 1 van 9.45 uur – 10.45 uur

Doelgroep: gemeenten: klantmanagers, consulenten, teammanagers werk & inkomen, teammanagers sociaal domein
Maximaal aantal deelnemers: 50 personen
Kennisniveau: kennis van het sociaal domein en werk & inkomen specifiek en ontwikkelingen werkdomein. Ter voorbereiding op de sessie kunnen deelnemers het webinar Modernisering Werkdomein bekijken: Webinar Instrumentengidsen Dennis & Eva  
Type sessie: praktisch voorbeeld regionale samenwerking binnen instrumentengids Eva bij alle gemeenten binnen arbeidsmarktregio Amersfoort, kennisoverdracht algemeen onderdeel modernisering werkdomein, werklandschap en instrumentengids Eva, terugblik fase 1, blik op fase 2 dat loopt vanaf 1 oktober 2021, demo, praktijkvoorbeelden overige mogelijke samenwerkingen, uitleg over online regiobijeenkomsten & aansluitsessies, interactief, discussie en vragen.

Wat biedt deze sessie?
Met de komst van de instrumentengids zijn gemeenten bewuster bezig met het op orde brengen van hun instrumentarium. We faciliteren klantmanagers om te komen tot passende inzet en gemeenten krijgen daardoor steeds meer grip op de kwaliteit en effectiviteit. Hiermee ontstaat een mooie beweging in het werkdomein, een kwalitatieve- en efficiëntie slag, een pril begin. We zien nu dat gemeenten ook binnen Eva meer willen samenwerken, harmoniseren en dat is mogelijk binnen een regio Eva.

De gemeentelijke doelgroep bestaat uit een diverse samenstelling van werkzoekenden, met veelal meervoudige belemmeringen. Registratie en ontsluiten van deze klantprofielen en effectieve inzet van re-integratie instrumenten is essentieel om deze mensen zoveel mogelijk te laten ontwikkelen en meedoen. Dit vraagt iets van de informatievoorziening. In landelijke programma’s werken we aan een toekomstbestendige manier van uitwisseling van werkgegevens. Met Eva bieden we een platform waar gemeenten hun instrumenten overzichtelijk en inzichtelijk kunnen plaatsen, kunnen zoeken en filteren naar de juiste doelgroep, thema of tegel in het werklandschap. Met een regionale Eva bieden we een platform waarin meerdere gemeenten in 1 Eva kunnen samenwerken maar nog steeds kunnen terug filteren naar de eigen gemeente.

Momenteel werken 45 gemeenten met Eva, 13 arbeidsmarktregio’s met Dennis en 32 regionale mobiliteiteitsteams met Eva.RMT. In dit komende jaar willen we meer gemeenten uitnodigen om met instrumentengids Eva te werken door het organiseren van (online) regiobijeenkomsten en aansluitsessies waar we tijdens de sessie ook meer over zullen vertellen.
Naar boven

Sessie 3: Innovatie vanaf de werkvloer met 3D printen

Spreker: Martien van Rijn - innovation manager bij DCW sociaal ontwikkelbedrijf Enschede
Te volgen in: ronde 2 van 11.00 uur – 12.00 uur en ronde 3 van 12.45 uur – 13.45 uur

Doelgroep: Iedereen die met dagactiviteiten bezig is. 
Maximaal aantal deelnemers: 30 personen
Kennisniveau: Enthousiasme om iets nieuws te leren
Type sessie: Praktijkvoorbeeld, kennisoverdracht, kennisdeling, discussie en gezamenlijk tot verdieping komen 

Wat biedt deze sessie?
Inzicht in de meerwaarde van een 3D printer voor medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Bij sociaal ontwikkelbedrijf DCW maken productiemedewerkers hun eigen hulpmiddelen met een 3D printer, waardoor zij meer taken kunnen uitvoeren en minder hulp nodig hebben. Technologie maakt dan een wereld van verschil. Bij DCW is het inzetten van hulpmiddelen geprint door de 3D printer inmiddels onderdeel van het standaardproces.

Iedereen bij dit innovatieproject is heel enthousiast over de mogelijkheden. Medewerkers komen zelf met verbeterideeën, die worden omgezet in gepersonaliseerde hulpmiddelen. Dit vergroot hun zelfredzaamheid en gevoel van trots. Voor dit initiatief won DCW vorig jaar de Cedris Aanmoedigingsprijs.

In deze sessie leert u hoe eenvoudig een 3D printer is in te zetten, zowel voor de doelgroep als voor de begeleiders op de werkvloer. Ook voor mensen die niet technisch onderlegd zijn.
Naar boven

Sessie 4: Samenwerken in de werkgeversdienstverlening, wat kunt u hiervan leren?

Spreker: Tanja Willemsen - Programmamanager en voormalig projectleider Werkgeversdienstverlening, Programmaraad Regionale Arbeidsmarkt
Te volgen in: ronde 3 van 12.45 uur - 13.45 uur

Doelgroep: klantbegeleiders, operationeel coördinatoren RMT’s en alle betrokkenen die NIET dagelijks samenwerken met werkgeversservicepunten.
Maximaal aantal deelnemers: 40 personen
Kennisniveau: Er is geen specifiek kennisniveau  vereist 
Type sessie: Informatief, interactief, kennissessie

Wat biedt deze sessie?
Werkgeversdienstverlening is een heel oud vak, de samenwerking tussen overheidspartijen ook. En nog altijd is dat vak ontzettend in beweging. De arbeidsmarkt verandert continu. Elke twee jaar is er een nieuw programma vanuit het Rijk, komt er  nieuwe regelgeving of ontstaan nieuwe samenwerkingsverbanden.      
Bij alle nieuwe ontwikkelingen (zoals bijvoorbeeld Regionale Mobiliteitsteams en Jeugdwerkloosheid) kunt u zich afvragen: Gaan we opnieuw het wiel uitvinden? Of kunnen we voortbouwen op wat er al is geleerd? 
     
Deze workshop staat bol van interactie over de ontwikkelingen in de werkgeversdienstverlening van de afgelopen twee jaar. Kent u bijvoorbeeld de landelijke social media campagne Werkgevers Anno Nu? Weet u wat de geleerde lessen zijn uit het programma Perspectief op Werk? Wat kunt u leren van de ontwikkelingen in het vak van de werkgeversdienstverlening? En welke verbanden kunt u leggen in uw dagelijkse werk? Ontdek het in deze workshop!
Naar boven

Sessie 5: Persoonlijk leiderschap voor professionals in het Sociaal Domein

Spreker: Marcel Koning - trainer bij het Franklin Covey Instituut
Te volgen in: ronde 1 van 9.45 uur - 10.45 uur

Doelgroep: geen specifieke doelgroep, iedereen is welkom
Maximaal aantal deelnemers: 100 personen
Kennisniveau: er is geen specifiek kennisniveau vereist 
Type sessie: zet aan tot denken, interactief.

Wat biedt deze sessie?
De Programmaraad heeft het Franklin Covey Instituut uitgenodigd om u in een geheel nieuwe workshop te inspireren met een aantal prachtige principes van persoonlijk leiderschap.  Deze workshop gaat veel verder dan alleen het lezen van het boek van Stephen Covey ‘De 7 habits of highly effective people’!  Marcel Koning, trainer bij het Covey instituut, zorgt dat een aantal van deze wezenlijke inzichten ook gaan leven in uw dagelijkse praktijk!
"Wat kan ik in mijn werk toepassen uit het gedachtengoed "Van binnen naar buiten; de cirkel van invloed, en de cirkel van betrokkenheid? Wat is het effect van het principe Probeer eerst te begrijpen, voordat je begrepen wil worden? Hoe zorg ik dat ik mijn tijd en energie besteed aan zaken waardoor ik maximale impact heb?" Laat u in deze interactieve workshop inspireren op een geheel nieuw level!
Naar boven

Verdiepingssessies: ken je klant door gegevensuitwisseling - sessie 6 tot en met 8

De arbeidsmarkt verandert. Het wordt steeds uitdagender om te bepalen of iemand geschikt is voor een bepaalde functie of niet. ‘Matching’ wordt een steeds lastigere opgave vanwege het veranderende werkzoekende- en werkgeverslandschap. Maar ook vanwege de veranderende vraag om arbeid. Daarom klinkt de algemene roep op de arbeidsmarkt om vooral te kijken naar competenties en skills. 

Het kennen van de kwaliteiten en talenten van de kandidaten in het bestand blijft van groot belang om de kansen op passend werk voor de kandidaten te verhogen (werkzoekendendienstverlening) en om de vraag van de werkgever te kunnen beantwoorden (werkgeversdienstverlening). Het volledig en uniform vastleggen van competenties, vaardigheden en deze digitaal ontsluiten is cruciaal voor een goede dienstverlening aan de werkzoekenden en werkgevers. Een lastige opgave omdat de gegevens om dit goed te doen nog niet altijd voorhanden zijn.

De vraag vanuit de uitvoering om inzicht en het delen van competenties en vaardigheden wordt steeds luider. En is in het belang dat de uitwisseling van (matchings)gegevens tussen gemeente, UWV, SW-bedrijven, re-integratiebureaus en uitzendbureaus verbetert en uitgewisseld worden. 

Maar hoe doet u dat? En wat kan uw bijdrage zijn om dit te realiseren! Daarvoor heeft de Programmaraad in samenwerking met experts een aantal verdiepingssessies ontwikkeld die u inzicht en handvatten geeft om het belang, de mogelijkheden en het vastleggen van de essentiële kenmerken die je nodig hebt op de best passende match, te realiseren.

Sessie 6: Het belang van ken je klant! Via gegevensuitwisseling 

Sprekers: Jurja Steenmeijer - ethicus en deskundige op het gebied van privacy en geheimhouding en Margarethe HillHorst - procesmanager SAM
Te volgen in: ronde 4 van 14.00 uur – 15.30 uur

Doelgroep: deze verdiepingsmodule is specifiek bedoeld voor klantmanagers, werkconsulenten, UWV-medewerkers en andere professionals die mensen naar werk begeleiden.
Maximaal aantal deelnemers: 30 personen. 
Kennisniveau: werkervaring in het sociaal domein, uitvoering van wet- en regelgeving, kennis van het brede sociaaldomein.
Type sessie: kennisoverdracht t.b.v. bewustwording, urgentie en het belang van het in beeld brengen en houden van kandidaten door gegevensuitwisseling 

Wat biedt deze sessie?
Je kandidaten kennen betekent dat u gegevens en informatie over kandidaten verzamelt en vastlegt. Afhankelijk van de pet – en dat zijn er vaak meerdere - die u ophebt, handelt u in lijn met de AVG, de Awb, de betreffende materiewet en beroepsethische kaders. Doordat professionals met meerdere kaders te maken hebben, zijn ze vaak of te terughoudend, of te ‘vrijgevig’ met informatie. Hoe kunt u weten welk kader leidend is? En wat moet u doen als u vanuit het ene kader iets weet over uw kandidaat, maar dat in een ander kader niet mag weten of vastleggen? Of andersom? Het delen van gegevens en informatie levert spanningsvelden op die te maken hebben met een zorgvuldige uitvoering van de wet, maar vaak nog meer met goed werk vanuit je missie en opdracht. Deze workshop gaat over die balanceer act. Na een inleiding over de verschillende kaders, gaan we aan de slag met voorbeelden uit de praktijk. Een aantal standaard casussen worden besproken, maar deelnemers worden vooral uitgenodigd om hun eigen ervaringen te delen en prangende vragen voor te leggen. 

Hoe kunt u zich goed voorbereiden 
Door onderstaande documentatie kunt u zich alvast voorbereiden en inlezen waar deze sessie over gaat.

Sessie 7: Matchen via Skills en Verbetering Uitwisseling Matchinggegevens (VUM)

Sprekers: Renate Westdijk- coördinator pilots VUM en Wouter van Dam - senior arbeidsmarktadviseur UWV 
Te volgen in: ronde 4 van 14.00 uur – 15.30 uur

Doelgroep: deze verdiepingsmodule is specifiek bedoeld voor klantmanagers, werkconsulenten, UWV-medewerkers en andere professionals die mensen naar werk begeleiden
Maximaal aantal deelnemers: 30 personen
Kennisniveau: werkervaring in het sociaal domein, uitvoering van wet- en regelgeving, kennis van het brede sociaaldomein
Type sessie: kennisoverdracht t.b.v. bewustwording, urgentie en het belang van het in beeld brengen en houden van kandidaten door gegevensuitwisseling 

Wat biedt deze sessie?
In deze sessie nemen we u mee in de landelijke ontwikkelingen gegevensuitwisseling. Deze ontwikkelingen hebben als doel meer en betere matches te genereren over organisatie en regiogrenzen heen. En daarmee de dienstverlening aan werkgevers en werkzoekenden te verbeteren. Vervolgens zoomen we in op het matchen via skills. Het waarom, wat en hoe en welke rol u daarbij als uitvoerder hebt.
Het is een praktische sessie die handvatten geeft voor werken met skills in de dagelijkse praktijk!

Hoe kunt u zich voorbereiden
Door bijvoorbeeld na te denken over welke vaardigheden een timmerman of logistiek medewerker moet beheersen? In welke andere beroepen deze zelfde vaardigheden ook voorkomen? En de onderstaande achtergrondinformatie te lezen.

Sessie 8: Escaperoom! De omgekeerde toets

Spreker: Evelien Meester - Stimulansz
Te volgen in: ronde 4 van 14.00 uur – 15.30 uur

Doelgroep: deze verdiepingsmodule is specifiek bedoeld voor klantmanagers, werkconsulenten, UWV-medewerkers en andere professionals die mensen naar werk begeleiden.
Maximaal aantal deelnemers: 24 personen
Kennisniveau: Consulenten en klantmanagers met (minimaal basis) kennis van de Participatiewet en regelmatig klantcontact. Diepgaande kennis van de wet is niet nodig, maar het is wel belangrijk dat u de wet op hoofdlijnen kent.
Type sessie: kennisoverdracht t.b.v. bewustwording, urgentie en het belang van het in beeld brengen en houden van kandidaten door gegevensuitwisseling 

Wat biedt deze sessie?
Tijdens deze escaperoom ervaart u hoe belangrijk het is om een besluit te nemen op basis van de juiste informatie. Door de juiste vragen te stellen krijgt u informatie of bewijsmateriaal dat u nodig heeft om de casus op te lossen. Lukt het u om binnen de tijd tot een juiste oplossing te komen?

Het resultaat:

  • U weet welke vragen u kunt stellen om de juiste informatie boven tafel te krijgen
  • U weet hoe u de vragen moet stellen om de juiste informatie boven tafel te krijgen
  • U weet hoe belangrijk het hebben van de juiste informatie is om een goed besluit te kunnen nemen

Zo ziet de bijeenkomst eruit
De escaperoom is een online sessie van 1,5 uur waarin u samen met een groep een casus moet oplossen. Na de casus is er gezamenlijk een uitgebreide nabespreking. Tijdens de sessie wordt gebruik gemaakt van Whatsapp en van Zoom

Hoe kunt u zich voorbereiden 
Door onderstaande documentatie kunt u zich alvast voorbereiden en inlezen waar deze sessie over gaat

Voor wie?

De Praktijkdag van de Programmaraad is bedoeld voor medewerkers van gemeenten, SW-bedrijven, UWV en partijen die actief zijn in de uitvoering van het regionale Werkbedrijf.

Wanneer?

Donderdag 10 maart 2022 van 9.45 uur tot 15.30 uur.

Waar?

De online sessies vinden plaats via het digitale platform Zoom.

Aanmelden

Aanmelden voor deze Praktijkdag is niet meer mogelijk. Deelname is gratis en op inschrijving.
Graag willen wij u erop attenderen dat wanneer u zich inschrijft, u een plaats vasthoudt en er gerekend wordt op uw deelname. Mocht u onverhoopt verhinderd zijn, of een sessie niet meer bezoeken, dan verzoeken wij u vriendelijk uw inschrijving aan te passen zodat een andere geïnteresseerde uw plaats kan innemen.

Beperkte deelname private partijen

Per sessie wordt een beperkt aantal private partijen toegelaten. Private partijen dienen hun inschrijving te beargumenteren. Uw inschrijving is pas definitief na acceptatie, u ontvangt uiterlijk 5 dagen voor de Praktijkdag een bevestiging van toelating.

Naar boven