Overslaan en naar de inhoud gaan

Voorbeeld instrument Dennis: Loonkostensubsidie

Op deze pagina vind je een voorbeeldtekst voor de beschrijving van het landelijke instrument Loonkostensubsidie, te gebruiken binnen de instrumentengids Dennis. Door dit voorbeeld beschikbaar te stellen stimuleert de Programmaraad de eenduidige beschrijving van instrumenten t.b.v. harmonisatie. De actualiteit is via een jaarlijkse update geborgd. Dit geldt ook voor de voorbeeldteksten begeleiding op de werkplek, praktijkroute en proefplaats.

Korte beschrijving

Het doel van loonkostensubsidie (LKS) is om mensen die minder productief zijn op de arbeidsmarkt te helpen bij het vinden en behouden van werk.

Lange beschrijving

Loonkostensubsidie (LKS) is bedoeld voor werkgevers en compenseert de loonkosten voor werknemers met verminderde arbeidsproductiviteit. Bij voorkeur kent de gemeente, in overleg met de werkgever en werknemer, LKS zonder aparte aanvraag toe. Werkgevers of werknemers kunnen zelf ook een aanvraag indienen voor loonkostensubsidie bij de gemeente waar de werknemer is ingeschreven.
Voor de aanvraag van LKS geldt als uitgangspunt dat de werknemer:

  • Onder de verantwoordelijkheid van de gemeente valt;
  • Tot de doelgroep van de loonkostensubsidie behoort, omdat hij niet in staat is om bij voltijdse arbeid het minimumloon te verdienen door verminderde arbeidsproductiviteit.

Voor werknemers die nog niet in het doelgroepregister staan, kan de praktijkroute worden gebruikt. 

Zie hieronder de forfaitaire loonkostensubsidie en in de tekst 'Voorbeeld instrument Dennis: Praktijkroute'.

De subsidie is een tegemoetkoming aan de werkgever in de loonkosten en compenseert het verschil tussen de verminderde productiviteit (de loonwaarde) en het minimumloon, vermeerderd met 23,5% werkgeverslasten

Loonwaarde vaststellen

De loonwaarde wordt bepaald op de werkplek van de werknemer. Tijdens de loonwaardebepaling wordt onderzocht hoe productief de betreffende persoon is in vergelijking met werknemers zonder beperking in dezelfde functie. Een loonwaarde-expert voert dit onderzoek uit door vragenlijsten te laten invullen en gesprekken te voeren met zowel de werknemer als de werkgever. Factoren zoals snelheid, inzetbaarheid, kwaliteit van het werk en de noodzaak van begeleiding worden gemeten.

Een loonwaardemeting kan pas plaatsvinden als er voldoende inzicht is in de arbeidsprestatie, wat betekent dat een medewerker minimaal twee maanden aan het werk is. Dit kan ook gebeuren via bijvoorbeeld een werkervaringsplaats of een proefplaatsing.

Forfaitaire loonkostensubsidie

Bij de start van het dienstverband kan ook gekozen worden voor een forfaitaire loonkostensubsidie. Dit betreft 50% loonkostensubsidie, gedurende maximaal 6 maanden. Tijdens deze periode wordt de loonwaarde op de werkplek gemeten. Na vaststelling van de loonwaarde beslist de gemeente binnen 5 weken of loonkostensubsidie naar loonwaarde al dan niet wordt toegekend. Daarna wordt de loonkostensubsidie betaald op basis van de loonwaarde.

Er zijn twee situaties waarin gekozen kan worden voor forfaitaire loonkostensubsidie:

  1. De werknemer staat al ingeschreven in het doelgroepregister, maar het is nog niet duidelijk welke loonwaarde hij heeft in de nieuwe baan of functie. Of,
  2. De werknemer staat nog niet ingeschreven in het doelgroepregister.

Er kunnen nadelen verbonden zijn aan het gebruik van forfaitaire loonkostensubsidie voor de werkgever. Zolang de werknemer niet is ingeschreven in het doelgroepregister, draagt de werkgever het risico bij ziekte. De no-riskpolis treedt pas in werking na inschrijving in het doelgroepregister. Bovendien heeft de werkgever geen recht op het loonkostenvoordeel als de werknemer bij aanvang van de arbeidsovereenkomst nog niet tot een van de doelgroepen voor het loonkostenvoordeel behoort.

Duur loonkostensubsidie

De loonkostensubsidie is in principe onbeperkt zolang het dienstverband voortduurt en is ook afhankelijk van de ontwikkeling van de betrokken werknemer. Daarom wordt op afgesproken momenten opnieuw een meting uitgevoerd om de loonwaarde te bepalen. Zodra de loonwaarde gelijk is aan 100%, stopt de subsidie. De werknemer blijft echter wel geregistreerd in het doelgroepregister en de werkgever behoudt het recht op de no-riskpolis.

Uitschrijving uit het doelgroepregister is sinds januari 2021 op aanvraag en onder voorwaarden mogelijk.  

Voor wie is het mogelijk om loonkostensubsidie (LKS) aan te vragen?

  • Werkzoekenden met een arbeidsbeperking onder de Participatiewet;
  • Doelgroep banenafspraak (registratie in het doelgroepregister, voor mensen die een Wajong-uitkering ontvangen van het UWV is LKS niet mogelijk);
  • Doelgroep beschut werk;
  • Niet-uitkeringsgerechtigden met een afstand tot de arbeidsmarkt;
  • Werknemers die door de gemeente naar werk zijn begeleid en die na aanvang dienstverband toch een verminderde loonwaarde blijken te hebben.

Aanvullende bepalingen:

  • Bij ziekte van de werknemer blijft de loonkostensubsidie ongewijzigd. Voor het deel van het salaris dat niet door de LKS wordt gedekt, is de no-riskpolis van kracht. De werkgever moet de werknemer hiervoor ziekmelden bij het UWV.
  • De werknemer heeft recht op begeleiding op de werkplek. De invulling van deze begeleiding gebeurt in overleg met de gemeente.
  • Bij verhuizing naar een andere gemeente neemt de nieuwe gemeente de loonkostensubsidie over.
  • Bij verhuizing naar een andere lidstaat van de Europese Unie of een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte of Zwitserland blijft de gemeente die de loonkostensubsidie heeft toegekend, verantwoordelijk.

Sinds januari 2021 is het mogelijk om je uit te schrijven van het doelgroepregister. Op het moment dat de medewerker dit aanvraagt en er een positief advies wordt versterkt, vervallen de finaciele voordelen voor de werkgever.

Optioneel: Aanvullend toelichting op regionaal en/of lokaal werkwijze 

Hier kan je toelichting geven over de regionale of lokale wijze van het afnemen loonwaardemeting. Denk hierbij aan bijvoorbeeld; Wie doet het? Doorlooptijd? E.d. 
Eventueel kan ook hier worden beschreven als er sprake is van uitbreiding van de doelgroep. Zoals Midden-Gelderland dat heeft gedaan voor de doelgroep > 1 jaar werkloos.

Aanvragen

Bij voorkeur kent de gemeente, in overleg met de werkgever en werknemer, de loonkostensubsidie toe. Werkgevers en/of werknemers kunnen echter ook zelf loonkostensubsidie aanvragen bij de gemeente waar de werknemer staat ingeschreven. De aanvraag kan worden ingediend tot 6 maanden na het begin van het dienstverband. Dit geldt voor schoolverlaters uit het voortgezet speciaal onderwijs, het praktijkonderwijs of de entreeopleiding MBO en voor mensen die onder de re-integratieverantwoordelijkheid van de gemeente vallen.

De gemeente moet binnen 5 weken nadat de loonwaarde is vastgesteld of nadat is bepaald dat de loonwaarde niet hoeft te worden vastgesteld een beslissing nemen.

Optioneel: hier is ruimte voor regionale en/of lokale aanvullingen t.b.v. het aanvraagproces 

Voorwaarden

  • De werkgever betaalt de werknemer het volledige loon volgens de geldende CAO of op zijn minst het salaris op basis van het wettelijk minimumuurloon.
  • De loonkostensubsidie (LKS) bedraagt maximaal 70 procent van het referentieloon, omgerekend naar de gebruikelijke uren per week (inclusief vakantietoeslag), vermeerderd met een vergoeding voor de werkgeverslasten. Deze regelgeving is vastgelegd in artikel 10d, vierde lid, van de Participatiewet.
  • Voor de loonkosten boven het wettelijk minimumloon ontvangt de werkgever geen loonkostensubsidie.

Te gebruiken filters bij instrument

Overzicht te gebruiken filters bij instrument Loonkostensubsidie
Overzicht te gebruiken filters bij instrument Loonkostensubsidie

Mogelijk toevoegen Downloads 

  • Rekentool Loonkostensubsidie 
  • Subsidiecalculator