Verkenning landelijke meerjarenagenda
De partijen in de landelijke stuurgroep zijn druk bezig met de landelijke meerjarenagenda. De bedoeling is om nog voor de zomer een tussenproduct te publiceren, vertelt Sander Pulles (coördinerend beleidsmedewerker arbeidsmarktregio’s bij SZW).
“Het belangrijkste doel is dat hiermee de arbeidsmarktregio’s inzicht krijgen in de punten die de landelijke partijen zien als aanpalend aan de arbeidsmarktinfrastructuur. Het gaat om de verbinding met de grote opgaves op onderwijs- en economisch terrein. Je kunt zo je eigen regionale meerjarenagenda daar waar nodig nog verder regionaal inkleuren.”
Er wordt een uitgebreid overzicht van onderwerpen opgenomen en ook een beeld gegeven van het bestaande beleid. “Deze verkenning wordt aangevuld met een doorkijkje: wat zouden landelijke partijen nog willen versnellen en verbeteren met elkaar?” Op basis van deze verkenning wordt de Handreiking Regionale Meerjarenagenda en Arbeidsmarktinformatie aangevuld en geactualiseerd. In de volgende informatiebijeenkomst op 3 juli licht SZW de aanvullingen in deze handreiking toe.
De definitieve versie van de landelijke meerjarenagenda laat nog even op zich wachten. “De partijen willen het derde en vierde kwartaal gebruiken om een aantal dingen nog wat verder te doorleven en tot een eindversie van de meerjarenagenda te komen.”
Landelijk convenant in voorbereiding
Verder is het landelijk convenant in voorbereiding, zegt Pulles. “De partijen in het Landelijk Beraad in oprichting wisselen tijdens twee bijeenkomsten eind mei van gedachten over de inhoud van dit convenant.”
Hoe zien de partijen straks hun rol in het Landelijk Beraad, wordt gevraagd. Het wordt volgens Sander geen directieve rol. “Het Landelijk Beraad staat niet in een hiërarchische verhouding tot de arbeidsmarktregio’s. Er wordt meer gedacht in de richting van faciliteren en inspireren. Partijen willen aan de slag met concrete knelpunten en geven aan dat een goede wisselwerking met de arbeidsmarkregio’s cruciaal is.”
Ongeveer 40 reacties op wetsvoorstel
Eind april is de internetconsultatie over het wetsvoorstel versterking arbeidsmarktinfrastructuur afgerond. Via deze consultatie en ook rechtstreeks zijn zo’n 40 reacties binnengekomen.
Sander: “Het verdere proces hangt af van hoe de reacties worden gewogen.” Hij verwacht op dit moment niet dat hierdoor de inwerkingtreding van de wet – gepland op 1 juli 2026 – vertraging zal oplopen.
Drie nieuwe handreikingen op komst
Er zijn 5 handreikingen voor de transitieperiode van de hervorming arbeidsmarktinfrastructuur gepubliceerd. Daar komen binnenkort 3 bij. De eerste is een handreiking over de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, die waarschijnlijk nog voor de zomer verschijnt.
De 2 andere handreikingen gaan over hoe de arbeidsmarktregio kan omgaan met respectievelijk de werkzoekendendienstverlening en de werkgeversdienstverlening. Zij worden in september verwacht. Er zijn uiteenlopende ambities en ontwikkelingen in regio’s als het gaat om het samenbrengen van de werkgeversdienstverlening met alle andere vormen van dienstverlening in het Werkcentrum, zegt Sander. “Hiervan bieden we een overzicht in de handreikingen.”
Op 3 juli staat het thema werkgeversdienstverlening op de agenda. Dan gaat het onder andere over de samenhang tussen regionale en landelijke werkgeversdienstverlening en de wisselwerking met de werkzoekendendienstverlening. SZW zal dan aangeven hoe het ministerie hierover in het najaar verder in gesprek gaat met de arbeidsmarktregio’s.
Kleur groen meest gekozen in huisstijl
De huisstijl en de landelijke website van het Werkcentrum zijn in maart gelanceerd. Jikke Kuijpers (senior communicatieadviseur bij SZW) belicht de laatste stand van zaken. In de huisstijl kunnen regio’s kiezen tussen 3 kleurpaletten om hun eigen identiteit te benadrukken. Dat hebben 22 regio’s intussen gedaan. “Driemaal paars, 11 keer groen en 8 keer rood. 3 regio’s hebben al een eigen website volgens de nieuwe huisstijl.”
Kan de regio ook eigen fotografie gebruiken naast de algemeen beschikbare beelden? “Dat kan zolang de richtlijnen in het huisstijlhandboek worden gehanteerd.” Er is volgens Jikke grote behoefte aan een template voor berichten op sociale media. Die wordt op het ogenblik gemaakt. Daarnaast is er veel vraag naar voorbeelden, zoals communicatieplannen, uitnodigingen en draaiboeken van openingen. “Deze documenten zijn we nu aan het verzamelen, zodat ze als voorbeelden met jullie gedeeld kunnen worden.”
Peiling bij regio’s over website
De site van het Werkcentrum is nu nog een basiswebsite. In een aantal bijeenkomsten worden de behoeften voor de doorontwikkeling gepeild. Half juni is er een speciale sessie voor de regio's. “Hier halen we jullie wensen op.”
In de tweede helft van 2025 volgt de uitwerking van de nieuwe versie van de landelijke site. Jikke: “Logischerwijs weten wij nog niet precies welke functionaliteiten worden opgenomen. Het is daarom lastig om een precieze planning aan te geven.”
In het eerste kwartaal van 2026 komt er een landelijke campagne om de naamsbekendheid van het Werkcentrum te vergroten. De eerste creatieve concepten worden binnenkort aan de regio’s gepresenteerd tijdens een bijeenkomst. Jikke: “Het uitgangspunt is een landelijke uitstraling met regionale flexibiliteit. Zo zorgen we met zijn allen voor nog meer herkenbaarheid.”