In het laatste kwartaal van vorig jaar was het voor werkgevers lastiger dan ooit om personeel te vinden. Zo was eind 2021 het aantal vacatures ten opzichte van het jaar daarvoor gestegen met 75%. Ook dit jaar en de komende jaren verwachten we een oplopend tekort aan werknemers. Gelukkig zien we ook dat meer mensen na het herstel van de coronacrisis een baan hebben gevonden, maar met de oplopende krapte is er meer nodig. We zien tegelijkertijd ook dat er veel mensen zijn, die graag willen werken maar de kans niet krijgen om de arbeidsmarkt op te komen. De ministers Van Gennip en Schouten van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) komen daarom met het actieplan ‘Dichterbij dan je denkt’. De inzet van het actieplan is: werkgevers sneller helpen aan personeel en werkzoekenden maximaal ondersteunen om op deze kansrijke arbeidsmarkt te komen. Kortom: betere matching van werkgevers met werkzoekenden!
Terwijl werkgevers orders moeten weigeren of hun bedrijf op sommige dagen sluiten, becijfert het CBS dat er nog steeds 1,2 miljoen mensen langs de kant van de arbeidsmarkt staan. Een deel van die mensen komt er ook op de huidige arbeidsmarkt niet tussen, zoals de 77.000 langdurig werklozen. Deels komt dat door de perceptie die werkgevers hebben van deze groep werkzoekenden. Werkgevers geven vaak aan dat zij het lastig vinden om met werkzoekenden met enige afstand tot de arbeidsmarkt in zee te gaan. Ook hebben ze niet altijd zicht op de talenten en vaardigheden van deze groep.
Bij mensen die al enige tijd langs de zijlijn staan, ontbreekt soms het zicht op hun eigen mogelijkheden, geloof in zichzelf om weer aan werk te komen maar ook persoonlijke belemmeringen spelen mee. Samen met alle partners in de arbeidsmarktregio’s wil het kabinet zich daarom extra inzetten om zowel werkgevers als werkzoekenden goed te informeren over de ondersteuning die voorhanden is om zo de mismatches te verkleinen en de werkkansen van mensen te vergroten.
Inzet gericht op communicatie
Het actieplan ‘Dichterbij dan je denkt’ heeft het doel om nog in 2022 extra matches te realiseren van mensen uit het onbenut arbeidspotentieel op (parttime) werk of een leerwerktraject. Het actieplan zorgt ervoor dat de informatie aan werkgevers en werkzoekenden over de dienstverlening die zij in de eigen regio kunnen krijgen, wordt verbeterd. Met communicatie wordt ingezet op gedragsverandering bij werkgevers en werkzoekenden en zij worden uitgenodigd om elkaars wereld binnen te treden. Het actieplan sluit aan bij de bestaande regionale infrastructuur en initiatieven, zoals de WSP’s en RMT’s. SZW heeft dit plan in de afgelopen maanden samen ontwikkeld met gemeenten, VNG, Divosa, UWV, Cedris, SBB, MBO-raad, sociale partners, Start Foundation en de uitzendbranche.