Plaatsingen centraal stellen
“Je moet in de samenwerking de plaatsing centraal stellen”, zegt Nick. “Dat geeft een andere dynamiek. Bijvoorbeeld gemeenten hebben vaak contact met één bedrijf. Is er geen klik, dan staan ze met lege handen. Wij als uitzender hebben contact met een heel netwerk van bedrijven. Is er geen klik, dan is het voor ons veel makkelijker het elders te proberen.”
Een van de uitzenders die deelneemt aan het ‘grote event’ wijst op het hardnekkig gerucht dat publieken niet zo hard lopen omdat ze hun baan verliezen zodra de bakken leeg zijn. Zit daar een kern van waarheid in?
“Dat klopt echt niet”, antwoordt Jacqueline resoluut. “Als je ziet dat de regionale mobiliteitsteams nu aan de slag gaan met programma’s om iedereen een kans te bieden, blijft er echt voldoende werk over.”
‘Schaap met de 5 poten’
We nemen nog een aanname bij de kop. ‘Werkgevers zijn altijd op zoek naar het schaap met de vijf poten’, valt bij gemeenten en UWV te beluisteren. Die opmerking wordt wel herkend, maar het mag geen belemmering zijn. Je zult in gesprek moeten met de werkgever om zijn verwachtingen bij te stellen. Jacqueline gaat in zo’n geval ook met de werkgever praten. “Misschien ontbreken er wat skills, maar kunnen wij helpen om die aan te leren”. Nick: “Die gesprekken lukken in de huidige arbeidsmarkt steeds beter. Werkgevers zoeken steeds meer naar intrinsieke motivatie.”
Hoe kun je achterhalen of die motivatie er is?, vraagt Pearl zich af. Jacqueline begeleidt de kandidaten en ziet dan of iemand echt wil of niet. Nick pakt het pragmatisch aan en zegt vaak tegen een klantmanager: laat de kandidaat mij maar even bellen. “Belt de kandidaat me inderdaad, dan weet ik dat hij graag wil.”
Samen
‘Samen’ blijkt toch wel het toverwoord deze middag. Zo suggereert Jacqueline om werkgevers samen te benaderen. Je hebt dan dezelfde informatie en ieder kan zijn eigen expertise inbrengen. In Zeeland doen ze dit al, vertelt een deelnemer. “Heeft iemand een ingang bij een bedrijf, dan neemt hij zijn collega mee. De samenwerking wordt daardoor steeds hechter en beter en er komt meer beweging.”
Een uitzender vertelt over hun ervaring met het samen bezoeken van werkgevers in Eindhoven. Het bedrijf trekt daar samen op met een organisatie voor dak- en thuislozen. “Die hebben een eigen netwerk van bedrijven maar vragen ons mee vanwege onze specifieke expertise.”
Pearl wil nog wat weten van Nick. Want een bekende klacht is dat klantmanagers zo vaak van functie wisselen en het contact weer verloren gaat. Dat klopt, aldus Nick. “Maar dan ga ik toch maar weer langs voor een kopje koffie en een nieuwe kennismaking.”