Overslaan en naar de inhoud gaan

Goede werkgeversdienstverlening vereist snelheid

Gepubliceerd op 15 april 2014

Eenduidige werkgeversdienstverlening optuigen in een grote regio met 19 gemeenten is complex. Het is een belangrijke doelstelling in de arbeidsmarktregio Noord-Holland Noord. Hier is bewust gekozen voor samenwerking met verschillende uitzendorganisaties in drie subregio’s, met een eigen coördinator. Om zo marktbereik te vergroten en te leren van de verschillen per subregio. Dat levert interessante lessen op.

Kerngegevens project
Wie: 19 gemeenten, UWV en 3 uitzendorganisaties.
Wat deden zij? In 3 subregio’s samenwerken met een andere uitzendorganisatie om verschillen in aanpak te vergelijken en marktbereik te vergroten.
Kwalitatieve resultaten: De samenwerking is geïntensiveerd en heeft een nieuwe structuur en inzichten opgeleverd waarmee de regio nu vooruit kan. De aanpak moet vooral groeien.
Contact: Sharon Smit (projectleider), sharonsmit@rpa-nhn.nl
Publieke partijen: Gemeenten en UWV.
Private partijen: Agros, Baanbrekend Alkmaar, Timing.

Duurzame samenwerking organiseer je niet in een halfjaar. Zeker niet in zo’n grote regio, maar de basis is gelegd. Met een eigen samenwerkingsstructuur in de subregio’s. Samenwerking tussen gemeenten onderling en met het UWV én uitzendorganisaties vereist trekkracht, concludeert de projectleider. “Wij hebben alle uitvoerende gemeenten niet aan een touwtje.” Samenwerking met uitzenders was voor de meesten bovendien ook nog geen gemeengoed. Of het was vrijblijvend. Dat is er nu al grotendeels af. Het vliegwiel komt op gang, concluderen de samenwerkende partijen.

Drie subregio’s

De drie subregio’s hebben allen hun eigen identiteit: Kop van Noord-Holland, Noord-Kennemerland en West-Friesland. Voor de verbetering van de werkgeversdienstverlening zijn in de eerste subregio afspraken gemaakt met Agros (naast uitzendorganisatie ook gespecialiseerd in re-integratie). In West-Friesland met Timing, dat het ‘Werklab’ introduceerde om werkzoekenden te laten klimmen op de participatieladder. Sterk gericht op doeners (schoonmaak en logistiek). Bij de matching in beide regio’s zat niet alleen de moeilijke arbeidsmarkt tegen, maar maakte ook het niveau van kandidaten uitplaatsing vaak lastig. En de resultaten van ‘empowering’ zijn vaak lastig te meten. Zonder meetbare plaatsingen kan de positie van werkzoekenden immers wel versterkt zijn.

Mindset en commitment

In Noord-Kennemerland ging Randstad aan de slag. Hier was de uitvoering direct gekoppeld aan Baanbrekend Alkmaar, dat gelijktijdig startte met de ontsluitingsaanpak. Met Baanbrekend als herkenbaar label voor werkgevers en samenwerking in één integraal bemiddelingsteam van gemeente, SW-bedrijf en uitzender. Vooral gericht op werkzoekenden met een korte afstand tot de arbeidsmarkt (andere doelgroep). Dit was al snel succesvol en zorgde voor goede resultaten (bemiddelingsdoelstelling overtroffen).

De mindset, investeringen van de gemeente en het commitment van Baanbrekend zorgden in deze subregio volgens de projectleider voor extra slagkracht. Met het beste van twee werelden in één team, onderstreept de uitzender: “Onze kennis van de markt en werkgeversbehoeften en bij de gemeente van de doelgroep en sociale wetgeving.”

Snelheid

Goede werkgeversdienstverlening betekent voor de publiekprivate samenwerking volgens de uitzender vooral: snelheid creëren in het matchingsproces. Werkgevers willen immers vooral zo snel mogelijk de juiste kandidaten op de juiste plek. Het loont als gemeenten zelf ook investeren in de samenwerking, tonen de resultaten van Baanbrekend. Met de ontstane samenwerkingsstructuren kan de regio verder, concludeert de projectleider. De drie coördinatoren van de subregio’s hebben de intentie de samenwerking voort te zetten. Alkmaar heeft het contract met Randstad onlangs verlengd.

“ VOOR INTENSIEVERE SAMENWERKING MOETEN PUBLIEKE PARTIJEN EERST DE KLASSIEKE KLANT-LEVERANCIERVERHOUDING LOSLATEN”

ANNEMARGREET WEISS, MANAGER BAANBREKEND ALKMAAR