Roet in het eten
Niet alles liep zoals gepland. Normaal reageert na de uitnodigingsbrief en twee herinneringen minstens 70% van de aangeschrevenen. Maar door corona verstuurden veel gemeenten de herinneringsbrieven niet. Ze gingen zelf bellen, al dan niet aan de hand van de vragen van de webapp. In Oldebroek verstuurde Lenferink wel één herinnering. Die verhoogde de respons van 40% naar 60%. Degenen die nog niet hebben gereageerd en in staat zijn te werken, gaat hij nog uitnodigen. De coronacrisis zette Kool aan het denken. “We verwachten dat dit jaar ook veel ondernemers in de bijstand belanden. Daarom hebben we voor hen een speciale versie van de vragenlijst.”
Lessen
Kool merkte dat het niet goed werkte dat gemeenten zelf een inlogcode konden genereren. Als iemand een fout maakte bij het intypen van het nummer waren de gegevens niet meer bruikbaar. Vooral codes met een ‘o’ (snel verward met een nul) leverden problemen op. Lenferink vond het juist handig om zelf een code te bedenken: “Ik heb er de initialen van werkcoaches in verwerkt zodat ik snel bij hen even iets kon checken.” In een nieuwe versie van de app krijgt iemand de bekende gegevens te zien als controle. Bij een onbekende code kun je niet verder. Kool vertelt dat bij de verbeterde versie van de app in Alphen aan den Rijn zelfs 93% van de aangeschrevenen een bruikbaar antwoord instuurde op de eerste brief.
Inzicht voor beleid
Welk inzicht heeft de campagne nu opgeleverd? Scheper: “Van degenen die hebben gereageerd is een derde naar eigen zeggen direct bemiddelbaar. Een grote groep zegt veel afstand te hebben tot werk. Met die informatie kunnen we gericht in actie komen. Als we weten dat veel mensen wel affiniteit hebben met een beroep maar nog geen ervaring hebben, kunnen we met werkgevers in gesprek gaan over een ontwikkeltraject. Bij voorkeur in een sector waar veel vraag naar personeel is zoals de zorg of techniek.’