Overslaan en naar de inhoud gaan

Campagne Baan zoekt mens laat werkgevers omdenken

Gepubliceerd op 20 februari 2024

Een zaadje planten bij werkgevers over een groep potentiële werknemers waar ze niet direct aan denken. Of waar ze vooroordelen over hebben. Dat is het doel van de bewustwordingscampagne Baan zoekt Mens van sociaalwerkbedrijf Ergon en UWV.

Veel werkgevers beseffen niet dat er veel gemotiveerde kandidaten aan de kant staan, vertelt Mirjam van der Hurk (Ergon). ‘Ergon en UWV werken in de regio Eindhoven in langdurige partnerschappen samen met werkgevers die van harte openstaan voor mensen met een uitkering of arbeidsbeperking. Maar voor ze zover zijn, moeten werkgevers überhaupt afweten van het potentieel aan werknemers die we bemiddelen.’

Thijs van de Nieuwenhof, Tijs van der Leest en Mirjam van den Hurk staan voor een scherm met de tekst 'Omdenken voor werkgevers'

V.l.n.r. Thijs van de Nieuwenhof, Tijs van der Leest en Mirjam van den Hurk vertellen over Baan zoekt Mens

Vooroordelen en gewoontes

Het is een goede tijd om aandacht te vragen voor inclusiever ondernemen, zegt Tijs van der Leest (UWV Eindhoven). ‘Er is krapte op de arbeidsmarkt, maar mensen die wij begeleiden profiteren daar onvoldoende van. Dat heeft alles te maken met vooroordelen van werkgevers over deze groep werkzoekenden. Maar het komt ook doordat werkgevers gewend zijn uit te gaan van een vacature of bedrijfsprofiel. Zij zijn nu aan zet om zich daarin anders op te stellen.’ 

links: mensen lopen naar een bouwkeet met de tekst Omdenken voor werkgevers; rechts: een houtenladenkastje met 2 open ladenwaarin gele kaartjes met tekst liggen. Erboven staat: Je ziet ze niet maar ze zijn erwel.
Deelnemers aan de Praktijkdag ondergaan de Baan zoekt mens-Experience

Veelzijdige campagne

UWV en Ergon brainstormden uitgebreid over de beste manier om werkgevers te inspireren in het omdenken. Onder meer in een sessie bij een theaterschool met een jury die de beste ideeën uitkoos. Zo ontstond de experience (zie kader) en de kletspot: opdrachten om in je organisatie het gesprek over inclusief werkgeverschap te voeren. Daarnaast werden traditionelere middelen ingezet zoals een website en campagne op LinkedIn. 

De aftrap in november 2022 was op de Dag van de ondernemer in Eindhoven. De bezoekers werd gevraagd: pak je mobiel en volg ons op LinkedIn. Bij deze en latere events nodigden werkgevers campagnemedewerkers uit om te komen praten over inclusief werkgeverschap. Want vaak weten ze niet hoe ze dat moeten aanpakken. Dat kan ook niet van de ene op de andere dag, beklemtoont Van den Hurk: ‘Het vergt onderzoek, contact met elkaar, dezelfde taal spreken. Het heeft tijd nodig om naar een goede samenwerking toe te groeien.’

Experience: speelse uitnodiging tot zelfreflectie

De Baan zoekt Mens-experience is een schaftkeet waarin je op een speelse manier geconfronteerd wordt met vooroordelen over mensen met een uitkering of beperking. Bijvoorbeeld: ze zijn altijd te laat. Dat zorgt voor zelfreflectie. Denk ik dat misschien ook wel stiekem? Ook maak je kennis met mooie voorbeelden van werkgevers die laten zien wat er wel kan. Tot slot kan een werkgever er een filmpje maken om te solliciteren bij kandidaten.

Van den Hurk: ‘Sommige mensen lopen er misschien wel te snel doorheen om de experience helemaal goed te ondergaan. Maar het is in elk geval de bedoeling dat wij na afloop met ze in gesprek gaan over vooroordelen en inclusief werkgeverschap. Als ze er daardoor positiever over gaan denken is dat pure winst.’

Wie opent deuren?

Thijs van de Nieuwenhof (UWV Helmond) sloot later aan bij Baan zoek Mens. Ook om zijn eigen ervaringen als Wajonger te delen. ‘Bij mij was het iemand van MEE die de deuren naar een werkgever opende. Daardoor ben ik een bedrijf binnen gekomen. Ik heb me daar verder kunnen ontwikkelen en de uitkering in de slaapstand kunnen zetten. Maar er zijn ook werkgevers die zeggen: ik wil zo iemand niet binnen hebben. Met deze campagne hopen we meer werkgevers te bereiken en hun blik op arbeidspotentieel te verruimen.’

Naar motivatie en talenten kijken

Van den Hurk ziet graag dat werkgevers anders gaan denken: ‘Zie je alleen iemand die mank loopt, of ben je nieuwsgierig naar iemands talenten en vaardigheden?’ Van der Leest voegt daaraan toe dat in gesprek gaan met kandidaten stigma’s wegneemt. ‘Dan kom je erachter dat iemand heel gemotiveerd, loyaal en hardwerkend is. En misschien wat extra aandacht nodig heeft, maar UWV en Ergon kunnen werkgevers daar prima bij ondersteunen.’

Tips en ervaringen

Zelf een bewustwordingscampagne opzetten? Profiteer van de ervaringen die zijn opgedaan met Baan zoekt mens:

  • Haal elementen uit de campagne die bij je eigen regio passen. Leg zo nodig andere accenten, maar je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Leen bijvoorbeeld de bouwkeet van Baan zoekt mens.
  • Neem de tijd om collega’s van alle betrokken organisatie mee te nemen. 
  • Gebruik een campagne ook om inclusieve werkgevers een podium te geven om succesverhalen te delen.
  • Wees realistisch over het effect. Een bewustwordingscampagne zorgt niet direct voor enorm veel plaatsingen; wel voor een voedingsbodem voor nieuwe samenwerking met werkgevers.
  • Maak gebruik van de kennis en communicatiekracht binnen je eigen organisatie voor een aansprekende vormgeving van de campagne.

Mooie resultaten

Bij de evaluatie eind 2023 blijkt de campagne een succes. Baan zoekt Mens krijgt veel publiciteit. Belangrijker nog is dat er inmiddels 32 nieuwe organisaties serieus overwegen om een inclusieve werkgever te worden. En vooral iemands talenten centraal te stellen en niet meer traditioneel werven op basis van diploma’s en werkervaring. Van der Leest wijst nog op een bijkomend effect: ‘De collega’s van UWV en Ergon zijn elkaar beter gaan begrijpen door de inzet voor de campagne. We werken nu nog beter samen.’

De middelen die voor de campagne zijn bedacht blijven voorlopig in de lucht. Bijvoorbeeld de LinkedIn-groep, website en schaftkeet. Want er zijn nog genoeg werkgevers om aan het (om)denken te zetten.