Overslaan en naar de inhoud gaan

Financial engineering voor leerwerktrajecten: inzicht om regelingen te combineren

Gepubliceerd op 16 mei 2023

Een uniform leerwerktraject inrichten voor een groep deelnemers met verschillende financieringsstromen kan een flinke uitdaging zijn. Met gedegen kennis van regelingen én commitment van werkgevers is veel mogelijk. Elif Durdabak van Leerwerkloket Twente vertelt hoe haar organisatie professionals van onder meer gemeente en UWV helpt met financial engineering.

Elif Durdabak (Leerwerkloket Twente)
Elif Durdabak

De term alleen al schrikt mensen af, zegt Elif Durdabak lachend. ‘Financial engineering klinkt als iets waarvoor je moet hebben doorgeleerd. Dat is niet het geval. Financial engineering gaat om het samenbrengen van verschillende geldstromen die de mogelijkheid bieden om een werkgerelateerde opleiding te doen, met elk hun eigen voorwaarden. Daarbij zorg je ervoor dat er voor de schermen zo weinig mogelijk verschil is voor deelnemers. Daarvoor moet er achter de schermen nogal wat gebeuren. Dat is waar het Leerwerkloket bij kan helpen.’

Eerst het profiel uitvragen

Financial engineering is nooit de eerste stap bij het opzetten van een leerwerktraject voor een brede doelgroep van kandidaten met onderling verschil in bijvoorbeeld opleidingsniveau, inkomen en leeftijd. Durdabak: ‘Een ontwikkeltraject begint altijd bij het uitvragen van het vacatureprofiel: wie zijn de beoogde deelnemers? Wat hebben ze nodig om zich beroepsmatig te ontwikkelen? Welke opleiding past daarbij? Als je dat goed in beeld hebt, is financiering vervolgens de sleutel om echt van start te kunnen gaan.’

Er zijn nogal wat financiële regelingen op het gebied van leren en werken voor werkgevers en (potentieel) werkenden. Zo zijn er landelijke subsidieregelingen en belastingvoordelen, maar ook regelingen van uitkerende instanties en gemeenten. Daarnaast zijn er dan nog regionale en sectorale regelingen.

Overstijgende kennis

Professionals van bijvoorbeeld UWV of gemeente hebben vaak vooral zicht op hun eigen doelgroep en de bijbehorende geldstromen, zegt Durdabak. ‘Bij een homogene groep is dat ook geen probleem. Maar als een werkgever komt met de vraag of het mogelijk is om bijvoorbeeld een groep beveiligers op te leiden, komen verschillende doelgroepen vaak samen. Dan is overstijgende kennis nodig om de verschillende financieringsstromen soepel te combineren.

Wij hebben als Leerwerkloket kennis van álle regelingen. We houden bij wat er verandert, zoals de afschaffing van de STAP-subsidie. Daarbij zijn we onafhankelijk en treden we vooral op als verbinder van verschillende partijen en facilitator van de financiering. Ons doel is de arbeidsmarktpositie van mensen te versterken, waardoor ze duurzaam inzetbaar zijn op de arbeidsmarkt.’

Deelnemers aan een door financial engneering bekostigd leerwerktraject staan en zitten in een klaslokaal.
Een gemengde groep deelnemers aan een leerwerktraject

Commitment van de werkgever nodig

De inzet van de werkgever is nodig om te zorgen dat de deelnemers zo weinig mogelijk merken van elkaars verschillende financieringsachtergrond. ‘De ene deelnemer aan een leerwerktraject krijgt misschien 2000 euro mee, de andere 5000. Wij vragen cofinanciering van de werkgever om ervoor te zorgen dat iedereen toch hetzelfde traject kan volgen, met dezelfde begeleiding.’

Leerwerkloket Twente heeft al meerdere opleidingstrajecten mogelijk gemaakt met financial engineering, zegt Durdabak. ‘Soms in opdracht van de gemeente of UWV, en soms ook op verzoek van een werkgever. We hebben bijgedragen aan de leerwerktrajecten voor bijvoorbeeld beveiligers, kraamzorgmedewerkers en medewerkers voor de groen- en technieksector.’

groepsfoto van deelnemers aan een met finacial engineering  bekostigd leerwerktraject in Twente
Groepsfoto met deelnemers van een leerwerktraject in Twente

Flexibele instroom

Een van de hindernissen bij financial engineering en leerwerktrajecten is de timing van opleidingen. ‘We beginnen in principe met een opleidingstraject als we 10 deelnemers hebben. Het lukt niet altijd om die precies op hetzelfde moment klaar te hebben staan, terwijl opleidingen graag op één moment met een complete groep willen beginnen.

Sommige deelnemers moeten dan even wachten tot de groep compleet is, maar het komt voor dat mensen in die wachttijd uitvallen. Doordat ze ergens anders aan de slag kunnen of door persoonlijke omstandigheden. Dat is ontzettend jammer. We proberen meer te doen met flexibele instroom, zodat de ene deelnemer nooit op de andere hoeft te wachten. Gelukkig zien opleidingsinstituten steeds meer het belang van flexibiliteit.’

Tips

  • Heb je vragen over de financiering van een leerwerktraject? Neem contact op met je regionale Leerwerkloket. Ook als je alleen even wilt sparren.
  • Wil je weten wat er mogelijk is aan instrumenten, regelingen en leerwerktrajecten in jouw regio? Kijk op Dennis, dedigitale hulp voor werkgeversdienstverlening