Overslaan en naar de inhoud gaan

Gerichter ondersteunen met een app

Gepubliceerd op 18 april 2019

Weten bij wie welke interventie de meeste kans heeft om aan te slaan, zodat je gerichtere ondersteuning kan bieden en kunt inspelen op gedragsverandering. Met de app van SW-bedrijf Laborijn kan het.

Weten bij wie welke interventie de meeste kans heeft om aan te slaan, zodat je gerichtere ondersteuning kan bieden en kunt inspelen op gedragsverandering. Met de app van SW-bedrijf Laborijn kan het.

Hoe kan onze communicatie slimmer en beter?, vroegen ze zich in 2017 af bij SW-bedrijf Laborijn. Niet omdat de communicatie slecht was of om efficiënter te werken, maar om beter en intensiever contact te hebben met medewerkers. Daarnaast wilde ze weten hoe zij de ontwikkeling van de medewerkers konden stimuleren en innoveren. “Van onze sw-medewerkers is 78 procent gedetacheerd. Zij voelen zich werknemer van het bedrijf waar ze werken, zij zijn minder verbonden bij Laborijn”, vertelt Liselotte Ansems, projectleider bij het sw-bedrijf. “Voor ons is het belangrijk om contact met hen te hebben en hen te informeren over zaken die spelen bij Laborijn.”

Tips

  • Begin met het creëren van draagvlak in de organisatie.
  • Zorg voor een interne projectmanager die de organisatie goed kent.
  • Gebruik de app als extra naast de fysieke contactmomenten.
  • Een content-kalender zorgt dat de informatie actueel wordt gehouden.

Digitale vertaalslag

Via Sociale Dienst Enschede kwam Laborijn in aanraking met de 8ting app; een pilot gericht op digitale communicatie richting werkzoekenden via een app. Het contact was dankzij de app veel laagdrempeliger, wat onder meer leidde tot een grotere tevredenheid onder medewerkers.

In 2017 is Laborijn zelf met een pilot gestart om te zien of het mogelijk is om met de app een digitale vertaalslag te maken, ter versterking van de bestaande communicatie met de medewerkers. Onderzoek van Saxion toonde aan dat 95 procent van de medewerkers in ieder geval in het bezit is van een telefoon en dat meer dan 50 procent bereid is om met een app te werken. Om de ontwikkeling van mensen te stimuleren, worden in de app persoonsgerichte informatie en interventies aangeboden waarmee men zich vanuit ontwikkelmogelijkheden verder kan ontwikkelen. 

Persoonsgerichte informatie

Geestelijk vader van de app 8ting is Arjan van Liere van online-strategiebureau Present Media. Hij kwam met de app toen hij door gemeente Enschede werd gevraagd om mee te denken over de vraag hoe mensen in beweging te krijgen op weg naar werk. “Persoonlijke aandacht leidt tot beweging, of het contact digitaal is of niet. Een voordeel van digitale communicatie via een app is dat er zachte data van mensen - zoals motivatie - beschikbaar komt. Het zet de behoefte van de werknemer centraal, niet die van het bedrijf.”

Uiteindelijk gaat het om verandering in gedrag, aldus Van Liere. Omdraaien van het perspectief, noemt hij dat. “Door opgehaalde data kun je nagaan voor wie welke interventie in welke situatie de meeste kans heeft om aan te slaan. Dit maakt dat zowel werkgevers als werkcoaches programma’s heel gericht kunnen inrichten.”

Wat wil de werknemer?

Bij Laborijn was het gebruik van de app na de pilotperiode stilgevallen. Om drie redenen: de jobcoaches waren niet meegenomen bij het ontwikkelen van de app; de inhoud van de app werd niet up-to-date gehouden en de behoefte van de sw-medewerkers was anders dan verwacht. Medewerkers willen vooral praktische informatie ontvangen. Ze zijn meer geïnteresseerd in nieuwsberichten, vacatures en informatie over collega’s dan bijvoorbeeld leuke weetjes.

Eind 2017 is Laborijn de app weer gaan gebruiken, waarbij de screeners (poortwachters) participanten begeleiden en bemiddelen die binnen drie maanden aan het werk kunnen. Er is geïnvesteerd in het vergroten van de draagvlak in de organisatie. Er is een jaarkalender gemaakt met vaste onderwerpen en er is een redactie die wekelijks nieuwe content in de app plaatst. 

Inmiddels werken 25 jobcoaches met de app en worden de medewerkers begeleid in het gebruik met de app. De app wordt ingezet als communicatiemiddel (in plaats van WhatsApp) en wordt gebruikt om medewerkers te ondersteunen bij hun persoonlijke ontwikkeling. De app wordt gevuld met kenmerken uit systemen zoals Competensys en Dariuz, waardoor iedere medewerker op persoonlijk niveau gestimuleerd wordt en de informatie ontvangt die aansluit bij zijn wensen en mogelijkheden. 

Verandering

Zowel Ansems als Van Liere zien grote verandering. “Twintig jaar geleden was het ondenkbaar dat iedereen met een mobiele telefoon zou lopen. Over tien jaar lachen we erom dat we het nu spannend vinden om een app te gebruiken bij doorstroom naar regulier werk”. 

Om het gedachtengoed te delen is de 8ting app ondergebracht in een coöperatie: alle werkbedrijven in Nederland kunnen er gebruik van maken. De mogelijkheden die door Laborijn in de app zijn geïmplementeerd, kunnen worden overgenomen door andere organisaties in het sociaal domein.