Overslaan en naar de inhoud gaan

In Midden-Gelderland weten werkgevers- en werkzoekendendienstverlening elkaar wél te vinden

Gepubliceerd op 16 april 2024

Delen is vermenigvuldigen

Voor betere samenwerking tussen werkgevers- en werkzoekendendienstverlening is vertrouwen nodig. Arbeidsmarktregio Midden-Gelderland is al goed op weg. ‘We hebben elkaar nodig.’

Voor een goede dienstverlening aan werkgevers én werkzoekenden is het essentieel dat de werelden van werkgeversdienstverlening en werkzoekendendienstverlening beter met elkaar worden verbonden. Dat stelt de Nederlandse Arbeidsinspectie in een recent rapport. De arbeidsmarktregio Midden-Gelderland is al goed op weg. Die regio noemt de Arbeidsinspectie als goed voorbeeld voor de samenwerking tussen beide werelden. 

Vertrouwen

‘Uiteindelijk draait het vooral om samenwerken’, zegt Karin Terwindt (WSP Midden-Gelderland). ‘Ons motto is ‘delen is vermenigvuldigen’. We delen zoveel mogelijk met elkaar. Dat vraagt, vooral op hoger niveau, wel om vertrouwen. Als iedereen wordt afgerekend op het aantal streepjes dat je zelf zet, per afdeling, organisatie of gemeente, haal je niet het maximale uit de regio. Met de veranderende arbeidsmarkt moeten we veel meer met elkaar delen. In de ene gemeente gaat dat beter dan in de andere, maar er is wel een stijgende tendens.’

‘We hebben echt stappen gezet op het gebied van publiek-private samenwerking. Zo hebben we een aantal vaste partners waar we producten en diensten inkopen. Daarmee zitten we van het WSP wekelijks aan tafel.’

werkapp
Inwoners kunnen gratis de werkapp downloaden

Werkapp

Een paar voorbeelden van dingen die goed gaan: Midden-Gelderland heeft subregionaal accountmanagement opgezet, een vast aanspreekpunt bij het WSP voor iedere gemeente en UWV. ‘Door elkaar te leren kennen bouwen we vertrouwen en krediet op’, zegt Terwindt. ‘En bij de opkomst van het Regionaal Mobiliteitsteam (RMT) tijdens de coronacrisis hebben we in de gemeente Overbetuwe een pilot opgezet. Daarmee proberen we werkgevers- en werkzoekendendienstverlening dichter bij elkaar te brengen. Sindsdien laten we structureel iemand van werkzoekendendienstverlening een aantal dagdelen meedraaien met werkgeversdienstverlening.’ 

De werkapp die de partners samen hebben ontwikkeld is voor alle inwoners gratis te downladen. De app kan door iedere gemeente en UWV worden gevuld met vacatures en evenementen (zoals beurzen en stagemarkten). En alle afspraken en gebruikte instrumenten worden geharmoniseerd in instrumentengids Dennis. 

‘Alle 9 gemeenten gebruiken dezelfde instrumenten en afspraken’, zegt Terwindt. ‘We willen dat iedereen alles met elkaar deelt. Dat maakt de wereld van werkgeversdienstverlening een stuk simpeler en de werkzoekende kan makkelijker schakelen tussen gemeenten. De meeste mensen zoeken natuurlijk niet alleen binnen de eigen gemeente.’ 

Kringloopwinkel

Michel Serfilia (WSP Arnhem), is elke donderdag aanwezig bij het werkcentrum van de gemeente. Daar voert hij driegesprekken met een klantmanager en een kandidaat. ‘Zo krijg ik direct uit eerste hand te horen waar ze tegenaan lopen. Lukt het een klant niet om bijvoorbeeld elke week op tijd te komen? Dan kunnen we dat direct meenemen. En het werkcentrum zit in een kringloopwinkel die ook werkervaringsplekken heeft. Als blijkt dat een betaalde baan nog een stap te ver is, kunnen we direct overleggen of een werkervaringsplek op locatie mogelijk is.’

Tips en ervaringen

  • Goede samenwerking vereist vertrouwen en de wil om elkaar successen te gunnen.
  • Faciliteer en geef ruimte voor samenwerking.
  • Houd het gezamenlijk belang en het gezamenlijke doel in het oog en focus niet op individuele of lokale prestaties.
  • Succes hangt daarmee sterk af van de persoon en de regio waarmee je te maken hebt
  • Deel zoveel mogelijk; informatie, kennis, ervaring, successen.

Gezamenlijke streepjes

Waarom is die samenwerking toch vaak zo lastig? ‘Bij samenwerking is het niet altijd concreet te zeggen wie wat heeft gedaan’, legt Serfilia uit. ‘Het is niet voor iedereen makkelijk daaraan te wennen. Er is soms angst het beeld kwijt te raken wat iedereen precies zelf heeft bijgedragen.’

‘We merken dat we steeds meer gezamenlijke streepjes kunnen zetten, die niet aan één gemeente of afdeling toe te wijzen zijn’, beaamt Serfilia. We scoren daarmee erg hoog op de lijst met kritische prestatie-indicatoren van UWV. Steeds meer werkgevers kennen ons en we werken hard aan onze naamsbekendheid.’ 

Michel Serfilia en Karin Terwindt
Michel Serfilia en Karin Terwindt