Overweldigende resultaten
De resultaten waren letterlijk overweldigend, vertelt Wedemeier. “Facebook ging helemaal berserk. En ook op de flyers kwamen aardig wat reacties.” In korte tijd hebben zich 1.200 kandidaten aangemeld voor de speedmeets. Daarvan zijn er na de selectie 240 daadwerkelijk aan het werk in de huiskamers.
“Dat waren er zo verschrikkelijk veel dat de zorgteams niet goed wisten wat ze ermee aan moesten. Hoe blij ze ook waren dat ze extra collega’s kregen, veel bestaande medewerkers voelden zich een beetje verrast. Vooral de werklast van onze teamleiders was extreem in die tijd. Dat hebben we echt onderschat.”
Er waren ook andere, praktische problemen. Zo was de ontvangst van de huiskamerbegeleiders in de bestaande zorgteams soms rommelig en ontstond er onduidelijkheid over wat de huiskamerbegeleiders nou precies wel en niét mogen doen. Nagels lakken mag wel, nagels knippen niet, om maar wat te noemen.
Goed voorbereiden op instroom
Daar leert WZH van. Behalve de verplichte inwerkperiode van twee weken - waarin nieuwe medewerkers leren hoe je omgaat met dementie en hoe je bijvoorbeeld op een verantwoorde manier een lekkere maaltijd kookt voor een groep - heeft Wedemeier nu heel duidelijk op een rijtje gezet wat wel en niet mag en wat ze moeten overleggen met de teamleider. Daarnaast probeert ze het zorgteam bij de volgende ronde zo goed mogelijk voor te bereiden op de instroom van nieuwe collega’s.
Die nieuwe ronde is al begonnen. In januari is de werving en selectie van start gegaan van tachtig nieuwe kandidaten. Daarbij is zeker ook plek voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Van de huidige pool van 240 mensen hebben er 45 een maatschappelijke indicatie, vooral WIA, Wajong en ex-WAO’ers. Bij de nieuwe wervingsronde zoekt WZH expliciet de samenwerking met UWV en Werkgeversservicepunt om kandidaten uit WW en bijstand een kans te geven.
“Heel fijn”, zegt Slingerland. “We merken dat vooral vijftigplussers die al een tijdje thuis zitten dit leuk werk vinden. Maar we zouden het fijn vinden als er nog actiever geworven werd onder de mensen met een WW- of bijstandsuitkering. De welzijnsassistenten die recent in Zoetermeer zijn gestart, geven aan heel tevreden te zijn met hun werk. Zelf ben ik erg verrast door de aanpak van WZH. Hoe je in korte tijd twee vliegen in één klap kunt slaan, met zo’n praktische, laagdrempelige aanpak.”
Wat Wedemeier op haar beurt verbaast is dat haar werkwijze zo verrassend was. “Het verbaasde me enorm dat ik niet op voorhand vraag of iemand een Wajong-, WIA- of WW-labeltje heeft. Alsof ik als HR-manager met ‘normaal’ personeel nooit problemen heb. Ik kijk gewoon naar de mensen en hoe ik hun problemen kan oplossen. Niet naar labels.”