Overslaan en naar de inhoud gaan

Klik

Uitkeringsgerechtigden in de arbeidsmarktregio Drenthe kunnen inloggen in de app. Door vragen te beantwoorden over hun competenties, vaardigheden en interesses kunnen zij een profiel maken en toegang krijgen tot alle vacatures (die door klantmanagers in de arbeidsmarkt worden opgehaald en in de app worden gezet). De app geeft een overzicht wat voor vacatures aansluiten bij het profiel van de kandidaat, en met een klik kunnen werkzoekenden interesse doorgeven. De contactpersoon van de werkgever binnen de gemeente krijgt vervolgens een mail waarna de verdere procedure in werking treedt. 

Om vacatures aan te bieden waarbij de matchingskans groot is, is er voor account- en klantmanagers een webportal ontwikkeld waarin intelligent user profiling is verwerkt. Het algoritme zoekt patronen in de soft en hard skills van kandidaten. Door het stellen van vragen op basis van de gestelde functie-eisen uit een vacature wordt het profiel van de kandidaten verrijkt. De gebruiker krijgt een pushnotificatie op zijn telefoon met het bericht dat er een vraag voor hem klaar staat. Het betreft veelal een meerkeuzevraag die met één klik te beantwoorden is. De antwoorden worden toegevoegd aan zijn gebruiksprofiel, waarna het systeem nog beter een match kan maken met openstaande vacatures. Uitkeringsgerechtigden leveren op deze manier een actieve bijdrage in het zoeken naar de juiste baan.

De bedoeling van de tool is om uitkeringsgerechtigden in beweging te krijgen, en de tool geeft ook antwoord op de vraag 'welke mensen hebben wij beschikbaar? Wat voor vacatures hebben we?' Dan kunnen accountmanagers vacatures ophalen of gebruikers vragen naar extra informatie waar het gericht nodig is.

Voor welke doelgroep?

  • Professional
  • Werkzoekende

Vindt er selectie plaats in welk aanbod kandidaten en werkgevers zien? Op basis waarvan?

Ja, een match wordt gemaakt op basis van enkele basisprofielvragen. Vacatures hebben eigenschappen, en de basisprofielen worden gematcht met eigenschappen. Als vacatures naar info vragen die nog niet is opgenomen, wordt de info als vraag voorgelegd aan kandidaten die dan weer met antwoorden hun profiel kunnen verrijken.

Werkt de tool op basis van competenties en zo ja, hoe is dit dan vormgegeven (bv vast set competenties of set per branche)?

https://www.move4mobile.com/cases/klik

Werkt de tool op basis van competenties en zo ja, hoe is dit dan vormgegeven (bv vast set competenties of set per branche)?

Niet aan de voorkant, daar wordt gematcht op basis van overeenkomsten van een kandidaatprofiel met de eigenschappen van een vacature. 

Achter de schermen houden klantmanagers zich bezig met het actuele aanbod en de actuele vraag, zodat zij gericht nieuw aanbod kunnen zoeken of de vraag kunnen specificeren.

Welke gegevens gebruikt de applicatie

Naam, telefoonnummer, mailadres, opleidingsniveau, regio, rijbewijs ja/nee. Kandidaten kunnen zelf uitkiezen welke vragen gerelateerd aan soft skills/matching zij willen invullen. Vacaturegegevens.

Op welke systemen sluit de tool aan? Met welke systemen worden gegevens uitgewisseld?

Geen koppeling met externe systemen, het is een standalone-tool. 

Is de tool zelfstandig te gebruiken door werkgevers en kandidaten? Is er rol voor professionals van arbeidsmarktregio?

De arbeidsmarktregio haalt vacatures op bij gemeenten, voert ze in het systeem in, en serveert ze daarna uit naar uitkeringsgerechtigden. Werkgevers gebruiken de tool zelf niet.

Publiek/privaat eigendom?

Eigendom arbeidsmarktregio Drenthe.

Hoeveel arbeidsmarktregio’s werken ermee?

1: Drenthe (Gem: Coevorden, Emmen, Hoogeveen, Midden-Drenthe). 

Kosten (aanschaf en abonnement)

Gratis te gebruiken voor gebruikers (uitkeringsgerechtigden). De kosten van het systeem worden bepaald door de arbeidsmarktregio Drenthe (ontwikkelkosten en onderhoudskosten). Gemeenten kunnen aankloppen bij de arbeidsmarktregio.

Verwijzing naar artikelen/ beoordelingen

Volgens de initiatiefnemers geeft de app de gebruiker zelf meer regie bij het vinden van een passende baan. Werkgevers [krijgen[ ook een beter inzicht in de werkzoekenden in de regio.

"Als een werkgever voor een baan een koksopleiding vraagt, maar niemand blijkt daarover te beschikken, kan de klantmanager met deze werkgever daarover in gesprek. Zij bespreken of de eisen kunnen worden verlaagd of dat er hiervoor een gezamenlijk opleidingstraject gemaakt kan worden. De werkgevers kunnen dan de vacature aanpassen naar het aanbod en maken zo de kans op een match groter.’’ De app geeft de ruimte om vacatures binnen de eigen gemeente/organisatie uit te zetten, maar kan met een klik ook met de gehele arbeidsmarktregio of gedeelte daarvan worden gedeeld.