Overslaan en naar de inhoud gaan

Leergang Praktijkleren: Opdrachten en naslagwerk lesdag 3

Om het maximale uit de leergang te halen vind je op deze pagina opdrachten die je ter voorbereiding aan de derde lesdag maakt en achteraf. Ook vind je hier het naslagwerk en relevante links van deze dag terug.

Onderdeel 1 'Verbinding met het onderwijs'

Tijdens deze derde lesdag gaan we dieper in op de verbinding met het onderwijs. Met als doel hier meer zicht op te krijgen én te weten op welke manier je de verbinding kan leggen met het onderwijs in jouw eigen regio.  Ter illustratie de ‘gouden driehoek’ van én bij Praktijkleren

De 'gouden driehoek’ van én bij Praktijkleren . De driehoek van rollen voor de kandidaat

Ter voorbereiding hebben we hieronder twee praktijkvoorbeelden uit het onderwijs (in het thema Praktijkleren) toegevoegd.

Lees de voorbeelden door en denk alvast na over de vragen die onderaan staan. Tijdens de leergang gaan we in drie subgroepen uiteen om deze voorbeelden en de vragen met elkaar te bespreken.

  • Vraagstelling
    Het Werkgeversservicepunt Zuid-Holland Centraal heeft mboRijnland gevraagd een oriëntatietraject in de zorg te verzorgen. Het gaat hierbij om praktijkleren op het gebied van huishoudelijke zorg in de wijk, met een praktijkverklaring. Vier zorginstellingen hebben aangegeven mee te willen werken aan dit traject. Het gaat om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en statushouders.

    Betrokkenen
    WSP ZHC; gemeente Leidschendam; 4 zorginstellingen uit de regio (erkend leerbedrijven, incl. geregistreerde praktijkopleiders); mboRijnland.

    Ontwerp
    Voortraject  (2 maanden)

    • Werving door gemeente
    • Intake met aspirant deelnemers (gemeente, zorginstelling, nt2 docent)
    • Meeloopdagen plannen en uitvoeren bij zorginstelling
    • Selectie en 0-meting (taal, digitale vaardigheid en fietsvaardigheid)
    • Fietslessen voor deelnemers
    • Les digitale vaardigheid voor deelnemers, gericht op gebruik smartphone
    • Planningsassistent en google maps
    • Bijeenkomst voor praktijkopleiders gericht op toelichting praktijkverklaringen, verwachtingen en rol

    Uitvoering (4 maanden)

    • 1 ochtend per week: NT2 begeleiding, coaching werknemersvaardigheden (oa. rollenspellen)
    • 3 dagen werken. Praktijkopleiders begeleiden de deelnemers in de praktijk, geven instructie en beoordelen de werkprocessen
    • mboRijnland ondersteund de praktijkopleiders (advies of leertraject en invulling): inregelen, uitvoeren en afronden van het leertraject
    • Uitreiken bewijs van deelname en praktijkverklaringen aan het einde van het leertraject.

    Voortgang/ afronding

    • Voortgangsbespreking met opdrachtgever en zorginstellingen (eerste drie maanden)
    • Eindevaluatie met WSP en zorginstellingen
    • Tussenevaluatie en eindevaluatie op deelnemers niveau
  • Vraagstelling
    De gemeente Hoogeveen heeft het Alfa-college benaderd om praktijkleren op te gaan pakken met een aantal werknemers binnen het bedrijf Cleanwash.  Het gaat hierbij om praktijkleren op het gebied van logistiek, met een praktijkverklaring. Daaruit voort vloeide de vraag vanuit het bedrijf: ‘kunnen alle werknemers mee in dit traject?’ Het bedrijf wil een Cleanwash Academy opzetten, met als doel dat iedere werknemer zich kan en mag ontwikkelen middels praktijkleren.

    Betrokkenen
    Cleanwash (erkend leerbedrijf), Gemeente Hoogeveen, STARK sociaal ontwikkelbedrijf, S-BB, Alfa-college.

    Ontwerp

    • Gesprekken werkveld/ Alfa-college
    • Document maken door Alfa-college
    • Documenten goedkeuring door Cleanwash en het sociaal ontwikkelbedrijf STARK
    • Voorlichting aan de werknemers
    • Intake werknemers
    • Cleanwash meld de kandidaten aan bij school
    • Cleanwash koppelt de deelnemers aan de werkprocessen (maatwerk)
    • Alfa-college meld de kandidaten aan bij het Alfa-college en in het S-BB loket
    • Pok, owo, begeleidingsdocumenten leveren aan het bedrijf
    • Start praktijkleren
    • Wellicht lessen volgen bij de opleiding logistiek

    Het document bestaat uit

    • Doelen van het bedrijf 
    • Leerdoelen voor praktijkleren gekoppeld ten aanzien van de doelen van het bedrijf
    • Leerdoelen uitgeschreven in modules, daaraan zijn de werkprocessen gekoppeld
    • Modules uitgeschreven, koppeling met de werkprocessen!
    • Omschrijving van de kerntaken en de werkprocessen
    • Leermaterialen (per module voorbeeld opdrachten voor het bedrijf) 
    • Benodigde middelen
    • Evaluatie en feedback
    • Routekaart voor de werknemer (te gebruiken bij de intake)
    • Beschrijving van de vakvaardigheden en de competenties
    • Nawoord

    Uitvoering (6 maanden)

    • Werken in het bedrijf
    • Praktijkopleiders begeleiden de deelnemers in de praktijk, geven instructie en beoordelen de werkprocessen
    • Praktijkopleiders maken opdrachten t.a.v. de werkprocessen
    • Alfa-college ondersteunt de praktijkopleiders (advies of leertraject en invulling): inregelen, uitvoeren en afronden van het leertraject
    • Uitreiken bewijs van deelname en praktijkverklaringen aan het einde van het leertraject.

    Voortgang/ afronding

    • Voortgangsbespreking met opdrachtgever 
    • Eindevaluatie met het bedrijf en het sociaal ontwikkelbedrijf
    • Tussenevaluatie en eindevaluatie op deelnemers niveau

Vragen ter voorbereiding naar aanleiding van bovenstaande Praktijkvoorbeelden.

  1. Welke initiatieven lopen er binnen jouw arbeidsmarktregio in samenwerking met het onderwijs?
  2. Welke betrokkenheid heb je hierbij, of zou je hierbij willen/ moeten hebben?
  3. Welke andere mogelijkheden zie je binnen je eigen arbeidsmarkt regio?
  4. Wat en wie is ervoor nodig om praktijkleren nog beter op de kaart te zetten binnen je arbeidsmarktregio?
  5. Welke rol heeft onderwijs bij de eerste stap? 
  6. Hoe ziet dat eruit en op welke manier kom je dan in gesprek met het onderwijs? En met wie?
  7. Welke rol/ondersteuning kán het onderwijs bieden. 

Voor extra informatie bij de vragen: stappenplan voor professionals op praktijkleren in het mbo
 

Onderdeel 2 ‘Wrap up, concrete stappen en praktijkleren in beweging krijgen’

Tijdens dit laatste onderdeel proberen we iedereen de ruimte te geven om vragen te stellen naar aanleiding van de gehele leergang. We doen dit in drie subgroepen met experts uit de regio.

Ter voorbereiding is het handig om de leergang nog eens de revue te laten passeren en na te denken over vragen die jij zou willen stellen in dit laatste onderdeel. De experts nemen je daarnaast mee in ‘de eerste concrete stap’.