Overslaan en naar de inhoud gaan

Leergang Praktijkleren lesdag 3 - Praktijkleren echt op de kaart zetten

Tijdens deze laatste lesdag van de leergang brengen we lesdag 1 en 2 samen tot een vervolgstap; het daadwerkelijk implementeren van Praktijkleren. Welke rol heb jij daarin als uitvoerende professional? Wie heb je daarbij nodig? Op welke manier maak je Praktijkleren concreet en levend voor deelnemers en samenwerkingspartners? Er zijn experts uit verschillende regio’s aanwezig die hun leerstappen met jou delen.

Naar de opdrachten en naslagwerk van deze derde lesdag:

Sprekers

Deze 3e dag starten we met de sprekers Kirsten Ottens, Syliva Botter en Josti Meijers over hun expertise vanuit het onderwijs. Kirsten - adviseur Leven Lang Ontwikkelen (LLO) bij de MBO Raad, Sylvia - coördinator LLO bij Alfa-college en Josti - coördinator LLO binnen mboRijnland voor het College Start-Up (niveau 1 en deels niveau 2). Daarna volgen de sprekers Jurjen Dikker en Jurgen Woudwijk. Jurjen is projectleider Onderwijs en ontwikkeling in arbeidsmarktregio Midden-Utrecht en Jurgen is kwartiermaker praktijkleren in arbeidsmarktregio's Zuid-Holland Centraal en Midden-Gelderland.

Kirsten Ottens

Kirsten Ottens

Sinds 2017 ben ik werkzaam als onderwijsadviseur bij het Deltion College Zwolle en sinds 2023 2 dagen in de week verbonden aan het Kennispunt Leven Lang Ontwikkelen van de MBO Raad. 

  • Middels praktijkleren krijgen zij-instromers, herintreders, omscholers en bijscholers de mogelijkheid om onderdelen van een mbo-opleiding te volgen en deze af te ronden middels een verklaring, certificaat of diploma. Doordat er een groot scala aan mogelijkheden bestaat, kan er voor iedereen een passend traject worden gemaakt. Het behaalde document heeft ook civiele waarde, omdat het aan een opleiding te koppelen is. Zodra iemand verder wil leren kan datgene als basis dienen voor het vervolg. Dit zijn mooie ontwikkelen waar het MBO druk mee bezig is.

  • Een inkijk in het MBO onderwijs en waar het MBO onderwijs de komende jaren mee bezig gaat.

Sylvia Botter reikt een certificaat uit
Sylvia Botter reikt een certificaat uit

Sylvia Botter

Al 22 jaar ben ik werkzaam in het onderwijs en sinds 3 jaar houd ik mij vooral bezig met LLO binnen onze organisatie, met vooral de focus op het sociale domein. Zo ben ik in het praktijkleren met een mbo praktijkverklaring gerold. Een erg waardevolle invulling van mijn werkzaamheden.

  • Er zijn meerdere ervaringen die ik koester, maar een bijzonder dankbare ervaring blijft me sterk bij. Het betrof een mevrouw uit Syrië die voor ons had gekookt. Ze was zo ontzettend dankbaar voor de mogelijkheid die ze had gekregen om praktijkervaring op te doen, in samenwerking met de gemeente, het bedrijf en ons ROC. Ze had voor ons zelfs een maaltijd bereid en wilde graag dat haar kinderen aanwezig zouden zijn bij de uitreiking van haar certificaten (zie foto). Samen hebben we genoten van haar culinaire vaardigheden (ze had deze werkprocessen ook met succes afgerond), maar vooral hebben we haar dankbaarheid gevoeld.

    In februari beginnen we met een nieuw traject bij het bedrijf Cleanwash, en we openen dit evenement met een diner in de kantine, genaamd de Cleanwash Academy. Alle medewerkers zullen hieraan deelnemen. De samenwerking tussen het bedrijf, de jobcoach vanuit het ontwikkelbedrijf en het ROC is van cruciaal belang voor dit traject. Ik hoop dat ik na afloop van dit traject kan zeggen dat het een waardevolle en prachtige ervaring is geweest. De weg ernaartoe is voor mij al van onschatbare waarde.

  • Ik hoop de deelnemers van deze leergang mee te geven dat het starten van Praktijkleren niet alleen de moeite waard is voor een ieder individueel, maar ook voor bedrijven die mensen aan het werk hebben met een afstand tot de arbeidsmarkt. En dat het bedrijf en het individu er beide winst uit kunnen halen. Dat er dus een win win situatie ontstaat. 
    Het effect is groter dan je denkt!

    Het organiseren van Praktijkleren in de regio leidt tot mooie verbindingen, verbindingen op alle lagen van onze samenleving. Praktijkleren is voor de betrokkenen veel meer dan alleen een document om uit te reiken. Het kan leiden tot het groeien van zelfvertrouwen, doorstroom naar onderwijs, meer kansen op de arbeidsmarkt en “gewoon” een waardering voor datgene wat men al doet.

    Tot slot is Praktijkleren hard nodig om in te zetten op scholing gezien de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Een ieder op zijn/haar niveau.

Josti Meijers

Josti Meijers

Ik ben coördinator LLO voor mijn College sinds 2018. Gestart als deelnemer aan de pilot praktijkleren met praktijkverklaring binnen de arbeidsmarktregio Midden-Holland. In samenwerkingsverband met WSP Midden-Holland, het Werkbedrijf, re-integratie en ontwikkelbedrijf Promen en SBB. De pilot is uitgebouwd naar diverse opdrachten praktijkleren in de arbeidsmarktregio’s Midden-Holland, Holland-Rijnland en Zuid-Holland centraal.

Voor de leer- en ontwikkelopdrachten werk ik nauw samen met WSP’s, RMT’s, Gemeenten, UWV, re-integratie en ontwikkelbedrijven en diverse bedrijven.
 

    • Oriëntatietraject Huishoudelijke ondersteuning voor de regio ZHC. Doel: mensen met afstand tot de arbeidsmarkt laten kennis maken met huishoudelijke ondersteuning in de wijk. In samenwerking met het WSP en diverse zorginstellingen. Maatwerktraject i.c.m. praktijkverklaringen.
    • Digitale vaardigheden voor mensen in de huishoudelijke ondersteuning regio Midden-Holland. Doel: medewerkers van de Vierstroom digivaardig maken in gebruik van planningsassistent en Afas pocket. Inclusief Train de trainer van bibliotheekmedewerkers.
    • Diverse leertrajecten gericht op het behalen van praktijkverklaringen. Begeleiden en ondersteunen van praktijkopleiders bij deze leertrajecten.
  • Iedere keer weer mee mogen maken hoe trots deelnemers zijn op het behalen van hun praktijkverklaring. Vaak het eerste officiële document waarmee ze kunnen laten zien wat ze doen en kunnen.

  • Dat we de handen ineen slaan om praktijkleren een boost te geven voor iedereen die zich op deze wijze het beste kan ontwikkelen, in eigen tempo, naar eigen vermogen en op eigen niveau. Want iedereen verdient een plek in de maatschappij waar hij/zij gehoord en gezien wordt. Wij (onderwijs en organisaties binnen het sociaal domein) hebben met elkaar de tools in handen om hen te ondersteunen om hun dromen waar te maken.

    Daarbij hoop ik dat we schotten kunnen wegnemen en hobbels kunnen slechten. Dat we in mogelijkheden blijven denken.

Jurjen Dikker

Jurjen Dikker

Projectleider in het sociaal domein met als specialisatie onderwijs en ontwikkeling. Op dit moment ben ik actief in de arbeidsmarktregio Midden-Utrecht. Voorheen heb ik ervaring opgedaan met regionale samenwerking in de arbeidsmarktregio Haaglanden als projectleider Praktijkleren.

  • Praktijkleren is bovenal een middel om een lach op het gezicht van de medewerkers te toveren. Het is een onwijs mooi instrument om een groep mensen in de samenleving te laten participeren, ook in het schoolse stuk. Door de verbinding met een onderwijsinstelling is dit succes onbetaalbaar. Het zelfvertrouwen van een medewerker zal groeien en zal diegene ook motiveren om een volgende leerprestatie te leveren. 

    Voor het bedrijf draagt het bij aan het vorm geven van leren en ontwikkelen op de werkvloer en is het een concrete uiting van een maatschappelijke bijdrage. 

  • Door mijn brede kennis en expertise kan ik op verschillende punten aanhaken. Ik heb zowel kennis van de werkzaamheden van lokale WSP’s, van het UWV, SBB en het onderwijs. Door regionaal met elkaar op te trekken leer je van elkaar, en krijg je een beter beeld en begrip van het speelveld.

    Ik hoop voor de deelnemers een vraagbaak te kunnen zijn en net even dat duwtje in de juiste richting te geven. Ik ben praktisch ingesteld en maak graag de vertaalslag naar de praktijk en concrete acties. Daarnaast is het product nog dusdanig in ontwikkeling dat we nooit uitgeleerd zijn. Daarom hoop ik in de leergang ook op mooie input van de groep en op die manier ook mijn eigen blik weer te verruimen!

Jurgen Woudwijk

Jurgen Woudwijk

Ruim 25 jaar ben ik actief in het sociaal domein als adviseur, programmamanager en projectleider. Sinds halverwege 2023 als kwartiermaker praktijkleren in de arbeidsmarktregio’s Zuid-Holland Centraal en Midden-Gelderland. 

  • Dat zijn verschillende ervaringen: bijvoorbeeld het borgen van praktijkleren door het op te nemen in de gemeentelijke inkooptrajecten richting werk. Of de vele gesprekken met professionals die op een bepaald moment de waarde van praktijkleren ontdekken. Maar de mooiste ervaringen blijven de trotse gezichten van kandidaten tijdens de uitreiking van een praktijkverklaring.

  • Dat de uitvoering van praktijkleren op zeer verschillende manieren ingevuld kan worden, dat er veel ongegronde redenen zijn om praktijkleren (vooralsnog) niet in te zetten en dat het vaak niet duidelijk is welke partij op welk moment initiatief gaat nemen. Kortom, er is kans op handelingsverlegenheid, uitstel en afstel. 

    Ik wil de deelnemers graag meegeven dat het toch absoluut de moeite waard is om zich niet te laten ontmoedigen, durven om initiatief te nemen (ondanks de vermelde ‘weerstanden’) en zich ervan bewust te zijn dat de mooiste ervaring (zie hierboven) nog gaat komen.

  • Met de rol als projectleider ben ik in de gelegenheid om mij te kunnen verdiepen in de ‘werelden’ van arbeid en onderwijs, en de manier waarop we een natuurlijke verbinding hierin kunnen maken. Ik heb ontdekt dat het organiseren van praktijkleren behoorlijk ingewikkeld kan zijn. Kleine misverstanden kunnen een traject vertragen of verstoren. In de rol van projectleider sta ik aan het roer om de ingewikkeldheid ‘achter de schermen’ vlot te trekken zodat (praktijk)leren begrepen wordt zoals het is bedoeld: zichtbaar maken en waarderen van vaardigheden, het verwerven van zelfvertrouwen en een impuls om door te groeien.