Overslaan en naar de inhoud gaan

Leergang Praktijkleren lesdag 2 - Praktijkleren bewust wegen en inzetten

De 2e lesdag staat in het teken van jouw autonomie als uitvoerende professional. Vanuit welke handelingsruimte en kaders zet je in op Praktijkleren? En welke onderbouwing gebruik je daarbij? We gaan aan de slag met casuïstiek samen met inhoudelijke experts op het gebied van Praktijkleren en autonomie/handelingsruimte.

Op deze pagina vind je de links naar de presentatie, opdrachten en naslagwerk van lesdag 2.

Naar de presentatie en de opdrachten en naslagwerk:

Sprekers

Sprekers op deze dag zijn Jan Dijkhuis, Lineke van Hal en Karin Terwindt. Karin is accountmanager Functiecreatie WerkgeversServicepunt Midden-Gelderland, Lineke is lector ‘Beroepsvorming Professionals Publiek Sociaal Domein’ en Jan is projectleider Praktijkleren bij Werk in Zicht en Coördinator Opleiden en Ontwikkelen bij BWRI.

Lineke van Hal - Lector

Lineke van Hal

Sinds maart 2023 werk ik als lector ‘Beroepsvorming Professionals Publiek Sociaal Domein’ bij de Academie voor Sociaal Werk van Zuyd Hogeschool. De bedoeling van het lectoraat is om professionals in het publiek sociaal domein, in het bijzonder het domein van werk en inkomen, te versterken. Het lectoraat doet dat door praktijkgericht onderzoek, onderwijs en training. Beroepsvereniging SAM is een van de initiatiefnemers van het lectoraat. Ik heb jarenlange onderzoekservaring in het sociaal domein. In het bijzonder in het domein Werk en Inkomen, maar heb ook onderzoekservaring in de domeinen Jeugd en Inburgering. 
Meer informatie over Beroepsvorming professionals in het publiek sociaal domein (zuyd.nl)

  • In het onderzoek dat ik met een collega deed naar een werkleertraject voor (jong)volwassenen gingen we uitgebreid in gesprek met jongeren (zonder startkwalificatie of baan), belangrijke naasten van deze jongeren, sociaal ondernemer, maatschappelijk werk, RMC-coördinator en ROC. Ik vond het heel mooi om te zien hoe Praktijkleren van meerwaarde kan zijn in de levens van jongeren en hoe bevlogen en volhardend verschillende professionals en ondernemers daarin samenwerken. Tijdens de leergang komen bevindingen uit dit onderzoek aan bod, onderzoeksverslag Gewoon Doen (han.nl)

  • Dat je als professionele actor een belangrijke rol kan vervullen in het mogelijk maken van Praktijkleren. Het vervullen van die rol vraagt om stil te staan bij wat Praktijkleren betekent voor de maatschappelijke opdracht die jij als professional hebt en vandaaruit zicht te krijgen op wat jij daar in samenspel met andere betrokkenen in kan betekenen.

  • Ik vind het belangrijk om onderzoek te doen dat van betekenis is en bij kan dragen aan een samenleving waarin (meer) mensen tot hun recht kunnen komen. Ik ben enthousiast over onderzoek doen vanuit een hogeschool, omdat ik zo direct kan bijdragen aan praktijkveranderingen in samenwerking met professionals uit het werkveld, burgers, studenten, docenten en andere onderzoekers. 

Jan Dijkhuis in gesprek met de koning
Jan Dijkhuis in gesprek met de koning

Jan Dijkhuis

Sinds 1 januari 2021 ben ik projectleider Praktijkleren (met de Praktijkverklaring). Sinds 2005 werkzaam in het sociale domein en heb sinds 2017 projectmatige ervaring in het onderwijs. Met name als accountmanager.

  • Dat is in 7 minuten tijd het belang mogen toelichten aan onze Koning (zie foto) en de uitreiking van de 250e praktijkverklaring in juli 2023.

    • Dat het de moeite waard is om Praktijkleren te organiseren in de eigen regio. 
    • Focus je op de mensen die de meerwaarde zien. De rest komt vanzelf mee.
    • Het effect is groter dan je denkt, zeker voor de mensen waar het om gaat. In dit filmpje met Rick is dit goed te zien.
    • Het organiseren van praktijkleren in de regio leidt tot vele mooie verbindingen, veel meer dan Praktijkleren alleen. Praktijkleren is voor de betrokkenen veel meer dan alleen een document om uit te reiken. Ook dit laat het filmpje met Rick zien.
    • Tot slot is het hard nodig om in te zetten op scholing gezien de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
  • Omdat de potentie van praktijkleren voor zowel de inwoner, het onderwijs alsook het bedrijfsleven enorm is! Het geeft daarmee de gehele arbeidsmarktregio een boost.

Karin Terwindt

Karin Terwindt

Ruim 23 jaar ben ik werkzaam binnen het vakgebied mens en werk. Van intercedente tot scholingsconsulente en van jobcoach tot regiomanager en projectleider. Ruim 7 jaar geleden heb ik de stap vanuit de commerciële sector naar het sociaal domein gemaakt. Binnen mijn huidige functie ben ik de brug tussen de werkgevers en het sociale domein. 

  • De eerste praktijkverklaring die daadwerkelijk is gestart en is afgegeven. Het betrof een jonge inwoner zonder startkwalificatie, met weerstand tegen school, verminderde loonwaarde en een lopend arbeidsconflict bij de toenmalige werkgever. Ook was er een nieuwe potentiële werkgever die nog geen werkgever was, maar heel graag met deze inwoner aan de slag wilde. Mits hij ook bereid was om zich te ontwikkelen binnen een nieuw vakgebied. 
    Samen met beide betrokken werkgevers, betrokken gemeente, ROC en SBB is de oude baan afgesloten, de nieuwe baan opgestart, erkenning vanuit SBB ingeregeld, Harrie certificering behaald en een praktijkverklaring opgestart.

    De betrokken inwoner is tot op de dag van vandaag naar volle tevredenheid werkzaam bij de werkgever, heeft zijn eerste praktijkverklaring binnen installatietechniek binnen én is vanaf september gestart met een reguliere BBL opleiding om zich nog verder te ontwikkelen.

  • Praktijkvoorbeelden, enthousiasme en voldoende kennis en vertrouwen om met praktijkverklaringen te gaan werken.