Zonder veel poespas gestart
In de Zuid-Hollandse arbeidsmarktregio Drechtsteden wordt de aanpak van Werk als Beste Zorg (WABZ) al sinds 2017 toegepast. De Sociale Dienst Drechtsteden (SDD), GGZ-instelling Yulius en zorgverzekeraar VGZ werken hierbij samen. Op een gegeven moment is besloten om ‘gewoon te beginnen’ in de vorm van een pilot. Inmiddels heeft WABZ een structureel karakter gekregen.
Dorine IJsseling, projectleider van Werk als Beste Zorg bij Sociale Dienst Drechtsteden, omschrijft de aanpak als ‘praktisch en simpel’. De directeuren van de SDD en Yulius stonden aan de wieg. “Door hun steun is Werk als Beste Zorg snel van de grond gekomen. Zij geloofden in het idee en bedachten de projectnaam.” Daarna gingen vrij vlug casusbesprekingen van start. Zo’n honderd cliënten van Yulius hebben in de afgelopen jaren een traject gevolgd of zijn ermee bezig.
Samenwerking versterkt door sleutelfiguren
Van Bommel noemt als succesfactor dat er bij zowel de SDD als de GGZ-instelling een aantal sleutelfiguren is aangesteld. “Zij helpen de samenwerking verder en maken deze tot een vast proces. Sleutelfiguren voeren ook de intakegesprekken met kandidaten die door Yulius worden aangedragen. Dat gebeurde meestal bij een vestiging van Yulius omdat dit voor een kandidaat een vertrouwde plek is en soms bij iemand thuis. In coronatijd is dat lastiger.”
Duurzaamheid is een belangrijk uitgangspunt bij het plaatsen van kandidaten. Het streven is dat iemand in ieder geval ten minste een jaar werkt. De kandidaat heeft daarom naast een begeleider van Yulius ook een begeleider van het werkgeversservicepunt Baanbrekend. Het voordeel hiervan is dat de begeleider van Baanbrekend bekend is met de werkgever, zegt Van Bommel. “Beiden blijven nauw betrokken bij de kandidaat tijdens het hele traject. Vaak is er extra begeleiding nodig en daarvoor wordt een externe jobcoach ingezet. De sleutelfiguren doen een stapje terug, maar blijven op de achtergrond nog zeker een jaar aanwezig.”
Yulius heeft ook tijdens de coronacrisis voldoende kandidaten kunnen aanleveren. Van Bommel: “Het enige verschil met daarvoor is dat de intakegesprekken voor WABZ worden gehouden via WhatsApp videocall. Daarnaast zijn we druk bezig om ook via andere routes passende kandidaten aangemeld te krijgen. Zo start er een pilot met de afdeling Wmo.”
Maatschappelijke business case opgesteld
De deelname van VGZ is een bijzonder aspect van de aanpak. Deze zorgverzekeraar beschikt over het grootste marktaandeel in de regio en heeft oog voor de aanzienlijke voordelen van werk voor de eigen klanten. De verzekeraar vindt het belangrijk dat de aanpak aansluit bij het eigen doel: bieden van een zo goed mogelijke zorg op een betaalbare manier.
VGZ brengt zakelijke kennis in. “VGZ heeft een maatschappelijke businesscase opgesteld”, zegt IJsseling. “Daaruit blijkt dat het project WABZ leidt tot kostenbesparingen voor alle partijen. Een ander pluspunt is dat deelnemers vrij snel aan een traject kunnen beginnen. Dit helpt bij het verkorten van wachtlijsten in de zorg.”
Wel komen de financiële voordelen vooral bij VGZ terecht en veel minder bij de SDD. De verzekeraar besloot daarom een jaar lang één fte bij SDD te bekostigen. Dit is uniek volgens IJsseling. “De SDD kon hierdoor een extra bemiddelaar voor de toeleiding naar werk inzetten.”
Uitgaan van laagdrempeligheid en open communicatie
In Drechtsteden worden er WABZ-trajecten georganiseerd voor kandidaten van zowel gemeenten als UWV. De partijen in de regio willen de aanpak uitbreiden. “Onze uitdaging is om dat financieel te borgen”, zegt IJsseling. “Daar zijn we nu naar aan het kijken. Ook willen wij ervoor zorgen dat de voordelen van de huidige aanpak niet verloren gaan. We blijven inzetten op laagdrempeligheid en open communicatie.”
Wat willen IJsseling en Van Bommel meegeven aan andere regio’s die overwegen om een eigen project voor Werk als Beste Zorg op te zetten? “Het is allereerst belangrijk dat een groepje enthousiaste mensen zich hard maakt voor deze aanpak. Vlieg de samenwerking niet te hoog aan, maar start gewoon op een praktische manier. Zorg ook voor een goede verbinding met het werkgeversservicepunt. Daarmee krijg je management, beleid én uitvoering mee.”