Overslaan en naar de inhoud gaan

Werkgeversservicepunten

Wat is het Werkgeversservicepunt?

Het Werkgeversservicepunt (WSP) is het loket in de arbeidsmarktregio voor werkgevers die openstaan voor een meer inclusieve en diverse oplossing van hun personeelsvraagstukken. Zij kunnen informatie en advies krijgen over het vinden en behouden van medewerkers, het anders organiseren van werkzaamheden en de inzet van specialistische expertise en instrumenten. In het WSP werken gemeenten, UWV en sociaal ontwikkelbedrijven samen om een goede werkgeversdienstverlening te bieden.

Breed aanbod aan diensten voor werkgevers

Om werkgevers zo goed mogelijk met raad en daad bij te staan, heeft het WSP een breed aanbod aan diensten:

  • ondersteuning bij het vinden van de juiste kandidaat;
  • professionele begeleiding door jobcoaches; 
  • advies over inzet van instrumenten, wet- en regelgeving en arbeidsmarktontwikkelingen;
  • ondersteuning bij het invullen van ‘social return’ verplichtingen;
  • advies en toepassen van functiecreatie voor het anders organiseren van werk, om toch het personeelsvraagstuk op te lossen met kandidaten van wie het profiel in eerste aanleg niet direct aansluit bij reguliere vacatures;
  • advies over omscholing en bijscholing via onder andere praktijkleren;
  • ondersteuning bij de aanvraag van een loonkostensubsidie voor het aannemen van een medewerker met een ziekte of handicap die niet in staat is om het minimumloon te verdienen.

Vanuit het WSP onderhouden adviseurs werkgeversdienstverlening van gemeenten en UWV en ook accountmanagers van sociaal ontwikkelbedrijven het contact met de werkgevers. Zij leggen de verbinding met werkgevers die openstaan voor werkzoekenden die de weg naar werk om verschillende redenen niet gemakkelijk kunnen vinden. Het WSP zorgt er met een heldere toegang en een duidelijke website voor dat de werkgever eenvoudig informatie over de diensten kan vinden. 

Samenwerking op verschillende manieren georganiseerd

Het WSP fungeert als het gezicht naar buiten voor de werkgeversdienstverlening. Daarachter kan de samenwerking op diverse manieren zijn georganiseerd. Sommige regio’s hebben gekozen voor een integraal Werkgeversservicepunt, terwijl andere regio’s werken vanuit een netwerksamenwerking met lokale of sub-regionale vestigingen.

De Notitie Samenwerking werkgeversdienstverlening gemeenten en UWV (2012) biedt inspiratie voor het inrichten van de governance en de organisatievorm, op een manier die aansluit bij de regionale situatie. De notitie gaat in op gezamenlijke afspraken over werkgeversdienstverlening, noemt de voor- en nadelen van bepaalde keuzes en geeft een aantal voorbeelden. 

Scans om dienstverlening te verbeteren

Benieuwd hoe goed de dienstverlening van jouw Werkgeversservicepunt is en wat de mogelijkheden voor verbetering zijn? Doe dan de Werkgeversgerichtheidsscan; deze bestaat uit een quickscan en een organisatiescan. Met de quickscan krijg je een indicatie van de kwaliteit van de samenwerking, en de organisatiescan geeft je uitgebreid inzicht in de manier waarop de werkgeversdienstverlening regionaal is georganiseerd. De organisatiescan vraag je aan bij de Programmaraad

Monitor Werkgeverstevredenheid in de wet SUWI

Hoe tevreden werkgevers zijn over de dienstverlening van de WSP’s wordt jaarlijks per regio onderzocht en vastgelegd in de Monitor Regionale Werkgeverstevredenheid. De kwalitatieve monitoring is onderdeel van de wet SUWI. Op de pagina Arbeidsmarktregio’s vind je alle 35 arbeidsmarktregio’s en per regio de Werkgeverstevredenheidsmonitor en andere regiospecifieke informatie als contactpersonen, nieuws, actieplannen en UWV Arbeidsmarktdashboards.

Landelijk WSP gemeenten voor vragen die de regio overstijgen

Landelijke werkgevers met vestigingen in verschillende arbeidsmarktregio’s willen graag één set uniforme afspraken voor het aannemen van mensen die onder de Participatiewet en de banenafspraak vallen. Hun vragen overstijgen hiermee de regio. Voor deze landelijke werkgevers is er een apart loket: het Landelijk Werkgeversservicepunt Gemeenten

Handige instrumenten voor Werkgeversservicepunten

De Programmaraad ondersteunt Werkgeversservicepunten bij het vergroten van hun slagkracht en naamsbekendheid en het realiseren van eenduidige communicatie. Deze instrumenten helpen daarbij:

Op zoek naar een Werkgeversservicepunt?

Raadpleeg dan het overzicht van de Werkgeversservicepunten in de 35 arbeidsmarktregio’s. Je vindt een WSP met behulp van een postcode.
Op de pagina Arbeidsmarktregio’s vind je de 35 arbeidsmarktregio’s en per regio specifieke informatie als contactgegevens, contactpersonen, nieuws, actieplannen en Arbeidsmarktdashboards.