2. Aanpak jeugdwerkloosheid
Het programma Jeugdwerkloosheid is verlengd tot en met 2022, meldt Fretz. Dit programma richt zich vooral op het voorkomen van werkloosheid bij jongeren zonder opleiding of zonder perspectief op de arbeidsmarkt. Deze maand nog verschijnt er een publicatie over een nazorgproject bij het mbo, waarbij de scholen in de gaten houden hoe het gaat met hun ex-leerlingen. Mbo’s hebben nog tot kerst om samen met de arbeidsmarktregio’s plannen in te dienen.
3. Verdere integratie op de arbeidsmarkt (VIA)
Het programma Verdere integratie op de arbeidsmarkt (VIA) heeft als doel arbeidsmarktkansen en -posities van mensen met een migratieachtergrond te verbeteren. Met experimentele pilots is bewijs verzameld over effectieve instrumenten; over ‘wat werkt’. De pilots met gemeenten, UWV, onderwijs en werkgevers zijn daarom nauwgezet gevolgd en geëvalueerd binnen een van tevoren vastgesteld kader.
De lessen die uit de praktijkpilots kunnen worden getrokken zijn nu grotendeels beschikbaar, vertelt Fretz. Daaruit blijkt onder meer dat intensieve begeleiding van bijstandsgerechtigden resultaat oplevert. Maar ook dat – en hoe – het combineren van werken en leren de arbeidsmarktpositie van mensen met een taalachterstand verbetert. Met de Werkagenda VIA – een samenwerkingsverband van 21 landelijke (koepel)organisaties van onder meer gemeenten, werkgevers en onderwijs – worden de lessen de komende jaren verder verspreid en toegepast.
4. No risk-polis en de ziekmelding
Naar alle waarschijnlijkheid gaat de regeling rond loonkostensubsidie en ziekmelding veranderen. Dit wordt geregeld in de Verzamelwet 2022. Nu is het nog zo dat als een werknemer zich ziek meldt, de loonkostensubsidie stopt en UWV de werkgever de no risk-polis betaalt. Dat is onhandig, want de werkgever moet twee ziekmeldingen doorgeven en hij krijgt te maken met allerlei verrekeningen. In de beoogde nieuwe situatie loopt de loonkostensubsidie bij ziekmelding gewoon door.
De middelen voor compensatie bij ziekte zijn destijds verschoven vanuit het macrobudget Participatiewetuitkeringen naar de Ziektewet. Door de wijzigingen in dit wetsvoorstel blijft UWV de uitvoerder van de no-riskpolis, maar hoeven gemeenten de loonkostensubsidie aan de werkgever niet meer stop te zetten bij ziekte. Daarom is de uitname uit het macrobudget Participatiewetuitkeringen teruggedraaid. Gemeenten worden na de wijziging van de no-riskpolis op dezelfde wijze gecompenseerd voor de LKS-uitgaven aan iemand die ziek is als voor de LKS-uitgaven van iemand die niet ziek is. Zoals ook staat in de financiële gevolgen van de NvW bij de Verzamelwet 2022. Zie citaat:
“Deze beoogde wijziging maakte onderdeel uit van het Breed Offensief. Dat is echter controversieel verklaard. De wijziging is daarom opgenomen in een Verzamelwet die precies vandaag (11 november) wordt behandeld in de Tweede Kamer. Als de Eerste Kamer ook akkoord gaat, treedt de wijziging per 1 januari 2022 in werking.”
NB: De Tweede Kamer heeft het voorstel op 18 november 2021 aangenomen. Het voorbereidend onderzoek door de Eerste Kamercommissie voor SZW is op 30 november 2021. De Eerste Kamer zal naar verwachting in de loop van december stemmen over het voorstel
5. Stimulering ArbeidsmarktPositie (STAP)
Om de scholing te stimuleren komt er een individueel leer- en ontwikkelbudget beschikbaar voor iedere volwassene tot pensioengerechtigde leeftijd met een band met de Nederlandse arbeidsmarkt, ‘Stimulering ArbeidsmarktPositie’ (STAP) genaamd. Per jaar kan maximaal 1.000 euro subsidie voor één scholingsactiviteit worden aangevraagd. STAP-budget kan alleen worden aangevraagd voor scholing waar nog geen andere vorm van publieke financiering zoals studiefinanciering voor beschikbaar is.
Per jaar is ongeveer 200 miljoen euro beschikbaar, naar verwachting goed voor de financiering van 200.000 tot 300.000 scholingsactiviteiten. DUO maakt een register van scholingstrajecten die voor subsidie in aanmerking komen en UWV neemt de aanvragen en de betalingen voor zijn rekening. STAP start naar verwachting op 1 maart 2022.
6. Crisisdienstverlening door regionale mobiliteitsteams (RMT’s)
De crisisdienstverlening is bedoeld om werkloosheid als gevolg van de coronamaatregelen zoveel mogelijk te voorkomen door dienstverlening vroeg in te zetten. De RMT’s - waarin gemeenten, UWV, SBB, sociale partners, SBB en mbo-instellingen samenwerken – hebben de taak om de dienstverlening te organiseren. Het idee is dat de samenwerkende partijen van elkaars dienstverlening gebruik kunnen maken. Tegen de verwachting in bleek al snel dat niet werkloosheid het grootste probleem was, maar krapte en mismatch.
Inmiddels zijn alle 35 rmt’s operationeel. De budgetten voor 2022 zijn vastgesteld per ministeriële regeling. Hoewel het nog wachten is op de eerste monitorresultaten zijn de eerste indrukken van het werk van de RMT’s positief, aldus Fretz. De ervaring is dat zich vooral veel werkenden en zzp’ers melden bij de RMT’s. Verder blijkt dat er nog maar weinig gebruik wordt gemaakt van het instrument praktijkleren in het mbo. “Hopelijk gaat dat wel toenemen, want praktijkleren biedt echt kansen”, aldus Fretz.
7. Perspectief op Werk (PoW)
Fretz sluit af met een terugblik op Perspectief op Werk. PoW is een doe-agenda om publieke en private partijen in de regio beter te laten samenwerken om iedereen die kan en wil werken maar wat ondersteuning nodig heeft om een baan te vinden, te helpen. Het tweejarige project is gestart in 2019 met de ambitie wat te doen aan de krapte op de arbeidsmarkt, en er is veel bereikt.
Witboek over de opbrengsten
“Er is in twee jaar veel in gang gezet en we willen er niet mee stoppen. Om dat te illustreren is een witboek uitgebracht, een compilatie van de opbrengsten, waar Ellen zo dadelijk meer zal vertellen”, Ze geeft wat citaten uit dat witboek. “Met deze positieve ervaringen zullen we in de toekomst meer gezamenlijk blijven optrekken”, zegt iemand. “Samenwerking loont, als je elkaar vertrouwt en van elkaars krachten gebruik kan maken”, aldus een ander. Nog een citaat: “Door PoW zijn de bouwstenen van een sterke regionale infrastructuur arbeidsmarkt- en onderwijs opgezet.”
8. Vragen?
Zijn er vragen? Even blijft het stil. Fretz is heel helder geweest. Maar dan toch nog een paar mensen die meer willen weten. Zo vraagt iemand uit de zaal of de verandering waarbij de loonkostensubsidie bij ziekte gewoon doorloopt, al definitief is.
“We willen dat gaan regelen met een Verzamelwet”, verduidelijkt Fretz. “Dat is een wet waarin van allerlei losse dingen staan. Als die wet wordt goedgekeurd door de Tweede en Eerste Kamer, kan deze per 1 januari 2022 van kracht worden.”
Hoe komt UWV dan aan de juiste loonwaarde?, wil iemand weten.
De vraag wordt beantwoord door iemand uit de zaal die goed op de hoogte is van de techniek: “Uit het Digitaal Klantdossier. Dan gaat het om de loonwaarde die is vastgesteld op moment van de ziekmelding. Wijzigt de loonwaarde gedurende het verzuim, dan wordt dat niet aangepast.”
Naar boven