Twee ervaringsdeskundigen aan het woord
Ervaringsdeskundige aan het roer
Pilot inzet ervaringsdeskundige expertise in Nijmegen
Training door ervaringsdeskundigen
‘Dankzij ervaringsdeskundigen meer grip op de materie’
'Ervaringsdeskundigen helpen bij het zoeken naar de juiste werkplek’
Ervaringsdeskundigen Dagmar Voss en Erik Verbart gaven in een workshop voor regionale projectleiders hun visie op de ondersteuning door professionals en de samenwerking met ervaringsdeskundigen:
- Speur samen naar de passie van de klant. Het is niet mogelijk om elke droom in een baan te realiseren, maar het is wel belangrijk dat het soort werk met iemands dromen te maken heeft.
- Ga er niet te snel vanuit dat iets niet kan. Er is vaak meer mogelijk op basis van wet- en regelgeving dan wordt gedacht.
- Zoek zo nodig de grenzen van wet- en regelgeving op. Dat vraagt om maatwerk en kennis van zaken.
- Een psychische ziekte heeft geen stabiel verloop. Dan werkt het niet wanneer de begeleiding na een traject stopt.
- Er is veel te winnen met cliëntgestuurde initiatieven die zich hebben bewezen. Ze hebben een duidelijke meerwaarde voor de doelgroep van de GGZ.
In de Friese projectgroep zit een cliëntvertegenwoordiger van Herstelcentrum Friesland die ook ervaringsdeskundige is. Hij geeft trainingen aan professionals. Bovendien begeleidt hij een door de regio georganiseerde reeks overleggen met cliënten.
De vestiging van UWV WERKbedrijf in het Rijk van Nijmegen wilde onderzoeken of de inzet van ervaringsdeskundigheid een waardevolle bijdrage kan leveren aan de dienstverlening aan klanten met een psychische kwetsbaarheid. Daarvoor zijn twee mensen aangenomen in de functie van adviseur met ervaringsdeskundige expertise (Aidee), ieder voor 0,5 fte. Aidees zijn opgeleid als ervaringsdeskundige en ze ondersteunen klanten met een psychische kwetsbaarheid bij het vinden van werk. Als rolmodel laten ze zien dat mensen met een psychische kwetsbaarheid kunnen participeren op de arbeidsmarkt. Daarnaast dragen Aidees bij aan de kennisbevordering binnen de organisatie en de verbetering van de dienstverlening. Het aanstellen van meerdere Aidees heeft als voordeel dat ze met elkaar kunnen optrekken, werkzaamheden naar affiniteit kunnen verdelen en vanuit twee verschillende sets ervaringen kunnen opereren.
Ervaringsdeskundige Erik Verbart is een vurig pleitbezorger voor een grote rol voor cliëntenorganisaties en ervaringsdeskundigen. Hij bepleit om ervaringsdeskundigen trainingen te laten geven aan gemeentelijke klantmanagers en werkcoaches van UWV. “Nog steeds vullen de professionals te veel zelf in. Het digitaal communiceren met klanten helpt ook niet. Er is echt een attitudeverandering nodig, waarbij goed luisteren en een respectvolle benadering voorop staan. Daar valt nog veel te verbeteren, want een goed gesprek met een klant is niet zo makkelijk.”
“Er bestaat een eendimensionaal en stereotiep beeld van mensen met een psychische aandoening”, constateert een gemeentelijke beleidsmedewerker en ervaringsdeskundige. “Maar in werkelijkheid is iedereen anders en zijn deze klanten er in allerlei soorten en maten, met allerlei redenen en achtergronden en gevolgen van hun aandoening. Een goede manier om klantmanagers meer grip op de materie te geven, is door ervaringsdeskundigen in te schakelen. De regionale cliëntenorganisatie (RCO) mobiliseert en traint ervaringsdeskundige vrijwilligers om voorlichting te geven aan klantmanagers. Zij vragen nu vaker advies. Een cursus voor managers was ook zeer nuttig”
“Veel klantmanagers vullen het voor de klant in: in de luwte houden. Terwijl er heel wat cliënten met psychische problematiek zijn voor wie het goed is om te werken en die graag willen werken”, aldus een ervaringsdeskundige projectcoördinator van ZONactief. “De psychische aandoening is lang niet altijd over de gehele linie invaliderend. Werk helpt om eigen kracht te ontwikkelen en kan bijdragen aan herstel, door weer geloof te ontwikkelen in de eigen competenties en sociaal en maatschappelijk betrokken te zijn. Ervaringsdeskundigheid helpt bij het zoeken naar de juiste werk(ervarings)plek.”